خلاصة:
هدف اصلی پژوهش، بررسی عوامل و مولفههای موثر بر ارزیابی عملکرد و یادگیری سازمانی از دیدگاه کارکنان و همچنین نقش این دو متغیر در توسعه مدیریت منابع انسانی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده، توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل یابی معالات ساختاری است. نمونه آماری با استفاده از روش سر شماری تعداد 189 نفر از کارکنان انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، سه پرسشنامههای محقق ساخته بوده است. پرسشنامه توسعه مدیریت منابع انسانی شامل 26 گویه، پرسشنامه ارزیابی عملکرد کارکنان، 59 گویه و پرسشنامه یادگیری سازمانی با 35 گویه و با مقیاس پنج گزینه ای طیف لیکرت از بسیار کم تا بسیار زیاد تنظیم گردید. برای بررسی روایی ابزار، از روایی محتوایی استفاده شد. پایایی مولفههای سه پرسشنامه ازطریق تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی و تایید قرار گرفت. با استفاده از مدل معادلات ساختاری رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته آزمون شد. نتایج نشان داد که هر دو متغیر یادگیری سازمانی و ارزیابی عملکرد کارکنان بر متغیر توسعه مدیریت منابع انسانی تاثیر معنی داری دارند. متغیر یادگیری سازمانی کارکنان حدود 0.25 بر توسعه مدیریت منابع انسانی اثر مثبت دارد و متغیر ارزیابی عملکرد کارکنان بر توسعه مدیریت منابع انسانی اثر مثبت 0.79 دارد.
ملخص الجهاز:
بررسي ادبيات تحقيق نشان داده است که شيوه هاي مديريت منابع انساني شامل برنامه ريزي نيـروي کـار (متـيس ١ و جکسـون ، ٢٠٠٠)؛ تجزيه و تحليل شغل (کاسکيو٢، ٢٠٠٣ و دسلر٣، ٢٠٠٦)؛ آموزش و توسعه (کاندو٢٠٠٣،٤)؛ استخدام و گـزينش (کوليـک ٥، ٢٠٠٤)؛ جبـران خـدمت و پـاداش (ميلکوويچ ٦ و نيـومن ٧، ١٩٩٩)؛ ارزيابي عملکـرد (برنـاردين ٨ و راسـل ٩، ١٩٩٣)؛ مـديريت مسـير شـغلي (شـاين ١٠، ١٩٩٦)؛ سيسـتم اطلاعـــات منـــابع انســـاني (ولف ١١، ١٩٩٨)؛ کيفيـــت زنـــدگي کـــاري ، تنـــوع نيـــروي کـــار (آرمسترانگ ٢٠٠٥،١٢؛ براکن ٢٠٠٠،١٣؛هايس ١٩٩٩،١٤) بـر ارزيـابي عملکـرد و يـادگيري سـازماني تاثير گذار بوده اند.
Alda, Andreu & Sarto 4 - Bennet.
مطالعه پژوهش هاي قبلي نشان مي دهد که در توسعه مديريت منابع انساني متغيرهاي زيادي مي تواند دخالت داشته باشد که از مهم ترين آنها به يادگيري سازماني و ارزيابي عملکرد کارکنان مي تـوان اشاره کرد.
حسين پور (١٣٩٦) مقاله اي با عنوان تاثير کارکردهاي فناوري اطلاعات و ساختار سـازماني 1 - Yount & Snell & Dean & Lepak 2 - Cheng & Zhao 3 - Chapan 4 -Rizroff & Croucher بر عملکرد منابع انساني مديريت اکتشاف شرکت ملي نفت ايران انجام داد.
با توجه به مطالب بيان شده در اين تحقيـق بـه دنبال پاسخ به اين سئوال اصلي خواهيم بود که چگونه مي توان با بررسي ابعاد يادگيري سـازماني و ارزيابي عملکرد کارکنان آموزش و پرورش الگويي براي توسعۀ مديريت منابع انساني ارائه نمود؟ مدل مفهومي تحقيق به صورت زير مي باشد.