خلاصة:
اسب جایگاهی بس ارزنده و نقش بسیار پررنگی در میان تیرههای هندیایرانی داشته است. این جایگاه ارزندۀ اسب در متنهای دینی هندیان و ایرانیان یعنی وداها و اوستا بازتاب و نمود چشمگیری داشته است. این بازتاب را در متنهای کهن همچون ریگودا و نیز یشتهای کهن میتوان دید. افزون بر این، در میان سکاها نیز اسب اهمیت فراوانی داشته چنانکه سکاها با خاکسپاریهای پر زرق و برقِ درگذشتگان خود همراه با اسبهای سپندشان چه در نزد مردمان دورۀ باستان و چه در نزد پژوهشگران امروزی نام و آوازهای سخت پیدا کردهاند. این پژوهش به این پرسش و مسئله میپردازد که چه عاملهایی باعث شده است که اسب در متنهای دینی هندیایرانیان جایگاه سپندی پیدا کند؟ نتایج این پژوهش برپایۀ نظریۀ ماتریالیسم فرهنگی ماروین هریس نشان میدهد که اسب در آغاز به دلایل اقتصادی وجهی سپند پیدا کرده و در متنهای آیینی مهم جلوه میکند چنانکه این ارجمندی در یافتههای باستانشناسی محوطههای گوناگون نیز بازتاب یافته است. بااینحال اسب رفته رفته نقش آیینی خود را از دست میدهد چنانکه اشاره به اسب در متنهای متأخر پهلوی رنگ میبازد و چندان جلوهگری نمیکند و صرفاً نقش جنگاورانۀ آن مهم جلوه میکند. دادههای این پژوهش به روش اسنادی تهیه شده و با رویکردی تفسیرگرایانه به تحلیل این موضوع میپردازد.
We know that the horse had high position in the indo-Iranian tribes and played a very important role in the indo-Iranian tribes. This high position of horse reflected in Iranian and Indian sacred text such as Avesta and Vedas. These reflections are seen both in old texts such as Rigveda of Vedas and Yasht in Avesta and latest pahlavi texts such as Bundahishn and Minooye Kherad. Moreover, in Scythians tribes horse had Great importance. In the ancient era, some of cultural features of each tribe were important. Scythians had a special funeral ceremony for dead Kings those reflected in Herodotus history. They had buried those kings with horse, golden and silver and bronze goods and other things. This funeral ceremony reflected in ancient graves of Scythians sites. Nevertheless, the horse's position as a magnificent, glorious, Venerable and respectable beast is transformed in the long run. Authors in this research, at first review horse position in Iranian and Indian sacred text and then based on Cultural materialism theory that introduced by Marvin Harris, pay attention to the evolution of the ritual, economic and practical status of the horse for the Indo-Iranian people and examine and explain the changes the position of the horse after Indo-Iranian migration and we showed how the horse is gradually losing its ritual role and only its warring role had remained.