خلاصة:
تمدنسازی، فرایندی پیچیده، زمانمند و متأثر از عوامل گوناگون است که برای محققشدن آن، پشتوانههای مادی و معنوی بسیاری لازم است. دراینمیان، آنچه اهمیت مییابد، چگونگی تحقق تمدن است. ازهمینرو، هدف پژوهش حاضر، تبیین تربیت زمینهساز تمدن نوین اسلامی باتأکیدبر اندیشه مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) میباشد. روش پژوهش، تحلیلی و استنتاجی است. یافتهها نشان داد که ازجمله مؤلفههای احصاشده تحقق تمدن نوین اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) عبارتند از: معنویت، علمگرایی، اخلاق، عقلانیت، عدالت، وحدتگرایی، پیشرفت، مجاهدت مداوم و پویایی فرهنگ. نتایج پژوهش بیانگر آن است که تربیت مبتنیبر اسناد تحولی کشور، با اثرگذاری بر مؤلفههای تمدن نوین اسلامی، زمینه را برای تحقق تمدن نوین اسلامی فراهم میسازد.
Reaching to civilization is a complex, time-consuming, and multi-faceted process requiring profound material and spiritual support. Meanwhile, what matters is how civilization can be realized. Hence, this research is intended to explain the type of training required for the establishment of modern Islamic civilization with emphasis on the idea of the Supreme Leader. This is an analytical inferential research. The findings signified that the components of the realization of the modern Islamic civilization from the Supreme Leader's point of view include: spirituality, scientism, ethics, rationality, justice, unity, progress, continuous struggle and dynamism of culture. The results also indicated that the training based on the developmental documents of the country, paves the way for the realization of the modern Islamic civilization.
ملخص الجهاز:
تربيت زمينه ساز تمدن نوين اسلامي با تأکيد بر انديشه مقام معظم رهبري (مدظله العالي) فرامرز محمدي پويا سينا ترکاشوند دريافت مقاله : ١٣٩٨/٠٦/٢٠ پذيرش نهايي: ١٣٩٨/٠٩/١١ چکيده تمدن سازي، فرايندي پيچيده ، زمان مند و متأثر از عوامل گوناگون است که براي محقق شدن آن ، پشتوانه هاي مادي و معنوي بسياري لازم است .
يافته ها نشان داد که ازجمله مؤلفه هاي احصاشده تحقق تمدن نوين اسلامي از ديدگاه مقام معظم رهبري (مدظله العالي) عبارتند از: معنويت ، علم گرايي ، اخلاق ، عقلانيت ، عدالت ، وحدت گرايي، پيشرفت ، مجاهدت مداوم و پويايي فرهنگ .
برهمين اساس ، فرايند تحليل در اين پژوهش بدين صورت است که ابتدا با تحليل بيانات مقام معظم رهبري (مدظله العالي) و صاحب نظران پيرامون تمدن و تمدن اسلامي، به استنتاج مؤلفه هاي تمدن نوين اسلامي پرداخته شد، سپس به تبيين و تحليل نقش نظام تعليم وتربيت در زمينه سازي و تحقق هر مؤلفه تمدن ساز پرداخته ميشود.
بنابراين ، به کارگيري اسناد تحولي نظام آموزش و پرورش (که برگرفته از منابع ديني و تحليل صاحب نظران تعليم وتربيت اسلامي در اين حوزه است ) در زمينه سازي تمدن نوين اسلامي مثمرثمر است و به تحقق مؤلفه عدالت ميانجامد.
برهمين اساس ، ميتوان گفت تربيت زمينه ساز با مجموعه اقداماتي که نشئت گرفته از اسناد تحولي و بالادستي نظام آموزشي کشور است ، شرايط را براي تحقق مؤلفه هاي تمدن سازي نوين اسلامي در فراگيران مهيا ميسازد.