خلاصة:
روش قرطبی در ارزیابی و فهم حدیث منزلت، آسیبهایی را به همراه داشته است. گستردگی و کثرت این آسیبها در کنار قطعیتِ صدور و سادگیِ الفاظ و عبارات این حدیث، فرضیه تأثیرِ پیشفرضهای اعتقادی وی را بر فقهالحدیث او به ذهن متبادر میسازد. این فرضیه آنگاه تقویت میشود که دانسته شود وی با خودداری از فحص طُرق صدور این خبر، از تشکیلِ خانواده حدیثی نیز پرهیز نموده و با اصرار بر انحصارِ صدور حدیثِ منزلت به جریانی خاص، حجم انبوهی از مستندات را - که در فهم مقصودِ این خبر نقش داشته - به طور کلی نادیده گرفته است. افزون بر این، جزمیت پیشینی بر معنای مخالفِ حدیث، و شتاب در فهمِ عبارات و مقصود این خبر، تصویری را از این حدیث به دست داده که عِوضِ سازگاری با مواضعِ صدور و انطباقِ بر متن و معنای آن، تنها به پیشفرضهای کلامیِ نویسنده آن شبیه است و نیازهای کلامی او را برآورده میسازد.
Qurtubi's method in evaluation of the Hadith of Manzilayh (Tradition of
the Rank) suffers from certain harms (i.e. methodological problems). While the hadith enjoys certainty of issuance and simple words and phrases, vastness and plethora of these harms make one assume that Qurtubi has had doctrinal premise to his comprehension of hadith (fiqh al-hadith). This proposition is strengthened if one understands that he has avoided searching the paths of issuance of this hadith and hence has prevented the formation of hadith family. Having insisted on exclusiveness of issuance of the hadith of Manzilayh to a particular trend, he has totally ignored a massive volume of supporting documents that have played role in understanding the purpose of this hadith. In addition, the dogmatism in advance with regard to a meaning opposite to the hadith, and hurriedness in understanding the phrases and purpose of this report, have given us a depiction of this hadith that instead of compatibility with the positions of its issuance, and its conformity with the text and its meaning is merely similar to the theological premises of Qurtubi and meets his theological needs.