خلاصة:
نوآوری و پویایی در اقتصادهای محلی و منطقه ای تغییرات و تحولات گسترده ای را به همراه دارد که موجب شده دولت های محلی و شهرداری ها، ایجاد ساختار ها و تدابیر سیاستی متناسبی را در توسعه نوآوری دنبال کنند. در این راستا شهرها و دولت های محلی که سرعت توسعه و به کارگیری نوآوری در آنها گاهی بالاتر از سطح ملی است، نیز به این موضوع توجه دارد و موضع فعالی برای حمایت از نوآوری (در قالب شهر هوشمند، خلاق، نوآور و...) اتخاذ کرده اند. بنابراین، مقاله حاضر با بررسی مبانی نظری نوآوری شهری، چارچوبی برای حمایت، توسعه و انتشار نوآوری پیشنهاد می کند که شامل ابعاد افراد و استعدادها و کسب وکارهای نوآور، زیرساخت ها (شهر هوشمند و ارتباطات)، سیاست گذاری و حکمرانی، شکل دهی به بازار و تحریک تقاضا (تقاضای شهرداری و دولت، کسب وکارها و شهروندان)، استقرار، مکان های تجمع، هم افزایی و شبکه سازی، سرمایه و تامین مالی، زیرساخت تجاری سازی، آموزشی و پژوهشی و فرهنگ و ترویج است. بر این اساس برای شهرداری به نقش هایی به عنوان متولی نوآوری شهری، نقش های شکل دهنده بازار و تحریک کننده تقاضای نوآوری فراهم کننده بستر توسعه کسب وکارهای نوآور، منبع تامین مالی و سرمایه، مروج فرهنگ نوآوری و کارآفرینی، فراهم کننده زیرساخت فیزیکی، فراهم کننده زیرساخت تجاری سازی، آموزشی، پژوهشی و حامی استقرار، مکان های تجمع هم افزایی و شبکه سازی پیشنهاد شده و با تمرکز بر تهران مورد بررسی قرار گرفته است.
Innovation and its dynamics in local and regional economies have brought about widespread changes
that have led local governments and municipalities to pursue appropriate policies in the development
of innovation. In this regard, cities and local governments, in which the pace of development and
implementation of innovation is sometimes more than national levels, has also taken an active interest
in supporting innovation (through initiatives such as smart, creative, innovative, etc.). On this basis,
this paper proposes a framework for supporting, developing and disseminating innovation that include
diverse dimensions: individual entrepreneurs, talents and innovative businesses, infrastructures (smart
city and communications), policymaking and governance, market shaping and stimulation, synergy
and networking, financing, commercialization infrastructure, education, and research. Based on these
dimensions, municipalities have important roles in supporting urban innovation by shaping the market
and stimulating innovation demand, providing a platform for the development of innovative
businesses, financing and capital provision, promoting innovation and entrepreneurship culture,
providing physical and commercialization infrastructure, supporting training, research, networking. A
couple of cities with a focus on Tehran have been analyzed in the aforementioned roles.