خلاصة:
این پژوهش با هدف کاویدن تجارب معلمان درسپژوه در درس علومتجربی انجام گرفت. مطالعۀ حاضر در زمرۀ مطالعات کیفی و از نوع پدیدارشناسی بودهاست. اطلاعرسانان از میان معلمان علومتجربی دورۀ اول متوسطه استان چهارمحال و بختیاری که در سنوات گذشته درسپژوهی با محوریت درس علومتجربی انجام دادند انتخاب شدند. برای موردگزینی از دو تکنیک هدفمند و گلولۀ برفی با رعایت اصل اشباع نظری استفاده شد و به این صورت، تعداد 24 نفر انتخاب گردیدند. گردآوری دادهها از طریق مصاحبه با رویکرد هدایتکلیات انجام شد. اعتبار پژوهش با استفاده از روش بررسی همکار، بررسی اعضا، ناظر بیرونی و چندسوسازی داده تاًمین شد. دادهها با روش تحلیل مضمون تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که تجارب معلمان معلمان درسپژوه در درس علومتجربی پیرامون درسپژوهی را میتوان در قالب سه مضمون سازماندهندۀ فرصتها، آسیبها و بایستهای درسپژوهی دستهبندی کرد.آسیبها و بایستهای درسپژوهی دستهبندی کرد.
The purpose of this research is Explore the experiences lesson studying teacher In Empirical Science. The present study is based on qualitative and phenomenological studies. The informants were selected among the teachers of the first High school of science in the province of Chaharmahal and Bakhtiari who have been lesson study in the field of experimental sciences in recent years. Two purposefull and snowball techniques with theoretical saturation were used for sampling and 24 people were selected. Data collection was conducted by interviewing The general interview guide approach. Research validity were provided using peer debriefing, Member checking, external auditor and triangulation. Data were analyzed by thematic analysis method. The findings showed that the experiences lesson studying teacher In Empirical Science can be classified into three themes that organize the lesson syudy opportunities, the lesson study damage and the lesson syudy Requirements.the lesson study damage and the lesson syudy Requirements.