خلاصة:
نظام تعلیم و تربیت کشورمان نخستین اقدامات تحول بنیادین آموزشوپرورش را در زیر نظام منابع انسانی؛ دوره ابتدایی و تربیتمعلم برداشته است، لیکن تربیتمعلم در جمهوری اسلامی ایران بیش و کم فاقد الگویی جامع برای تربیت کردن معلمان دوره ابتدایی در تراز ج.ا.ا است. این پژوهش باهدف شناسایی و تعیین ابعاد و مؤلفههای هویت حرفهای معلمان ابتدایی انجام شد. روش پژوهش تحلیلی- توصیفی است. پژوهش، ازنظر طرح، جزء پژوهشهای کیفی و از منظر راهبرد، جزء پژوهشهای مطالعه موردی کیفی است. جامعه آماری مقالات، کتاب و اسناد بالادستی در دسترس مرتبط با هویت حرفهای معلمان است که با بهکارگیری رویکرد کیفی فرا ترکیب و استفاده از ابزار تحلیل محتوا به مطالعه، بررسی و تحلیل نتایج و یافتههای پژوهشگران قبلی پرداخته است و با انجام دادن گامهای هفتگانه ساندلوسکی و باروسو (2006) و ارزیابی روایی و پایایی آن، الگوی پیشنهادی ارائه شد. سرانجام یافته اصلی پژوهش، طراحی الگو هویت حرفهای معلمان ابتدایی، با 6 مضمون فراگیر 1) شخصی 2) حرفهای 3) فرهنگی اجتماعی 4) هنری 5) زمینهای و 6) سیاسی اقتصادی؛ و 14 مضمون سازمان دهنده و 100 مضمون کلیدی شناسایی شد. یافتههای این مطالعه میتواند در سیاستگذاری درزمینه ارتقای هویت حرفهای معلمان موردتوجه برنامهریزان و مدیران آموزشوپرورش قرار گیرد. این پژوهش همچنین، تلویحات و پیشنهادهایی برای مدیران و تصمیم سازان و همچنین پژوهشگران مطرح کرده است.
The system of education in our country, Has been raised the first steps towards the fundamental transformation of education under the human resources system of elementary education and teacher education. But, Teacher Training in the Islamic Republic of Iran is less and less lacking in a comprehensive model for educating elementary school teachers at the level of the Islamic Republic of Iran. This research was conducted with the aim of identifying and determining the dimensions and components of the professional identity of elementary teachers. The research method is analytical-descriptive. The statistical community of the articles, books and upstream documents available is related to the professional identity of the teachers. Therefore, the researcher, after reviewing the article, upstream books and documents related to the professional identity of teachers, using the high-quality qualitative approach to studying, analyzing and analyzing the results and findings of previous researchers, has been carried out by taking Seven Steps of Sandlowski and Barroso And assessment of its validity and reliability, the proposed model was presented. Finally, the main findings of the research, design of the professional identity model of elementary teachers, with 6 general themes: 1) personal 2) professional 3) cultural-social 4) artistic 5) ground and 6) economic political; and 14 organizing themes and 100 key themes were identified. The findings of this study can be considered by policy makers and educational managers in policy making to enhance the professional identity of teachers.The research has raised implications and suggestions for managers, decision-makers, and researchers.
ملخص الجهاز:
تعيين ابعاد و مؤلفه هاي هويت حرفه اي معلم تراز جمهوري اسلامي ايران تاريخ دريافت : ١٣٩٧/٨/٣ تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/٣/٢٥ 1 اسد حجازي چکيده نظام تعليم وتربيت کشور ما نخستين گام هاي تحول بنيادين آموزش وپرورش را در زيرنظام منابع انساني، دورة ابتدايي و تربيت معلم برداشته است ؛ بااين حال تربيت معلم در جمهوري اسلامي ايران بيش وکم فاقد الگويي جامع براي تربيت کردن معلمان دورة ابتدايي در تراز جمهوري اسلامي ايران است .
باتوجه به آنچه اشاره شد، يکي از موضوعات بسيار مهم در اسناد بالادستي نظام جمهوري اسلامي 5-Ibarra 6-Day & Kington 7-Zarbock Day 8-Chong & et al 9-Bryan 64 ايران به ويژه سند تحول بنيادين آموزش وپرورش تربيت معلم در تراز جمهوري اسلامي ايران ، شکل گيري هويت حرفه اي معلمان است .
مدل مربوطه به شکل زير است : (رجوع شود به تصویر صفحه) 1 -Beijaard and Verlo3op, & Vermunt 1 -Lafortune 4 1 - Korthagen 5 1 -Onion Model 6 66 وزارت آموزش وپرورش (رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار ١: الگوي فرايندي هويت حرفه اي و انطباق آن با ابعاد چهارگانۀ تربيت معلم .
بنابراين سؤال هاي اين پژوهش به شرح زير مطرح شده اند؛ سؤال اصلي اين تحقيق اين است که ابعاد و مؤلفه هاي هويت حرفه اي معلمان ابتدايي تراز جمهوري 1 - Identity 8 70 اسلامي ايران کدم اند؟ ابزار گردآوري داده ها براساس مطالب يادشده ، روش کار اين است که با مرور ادبيات تحقيق متناسب با موضوع ، مقالاتي انتخاب و پس از استخراج اطلاعات آنها تجزيه وتحليل ، و يافته هاي کيفي به صورت نظام مند ترکيب مي شوند.