خلاصة:
«خودکارآمدی»، باوری درونی است که معلمان را در مواجهه با مشکلات روانی و امراض جسمانی ناشی از تنیدگیهای تدریس، مصون مینماید. شناخت ناکافی محققان ایرانی از مباحث نظری سازه خودکارآمدی معلم و وجود ابهام در برخی از این مبانی و نیز غفلت از جنبه کاربردی این سازه در توسعه حرفهای معلمان کشورمان، محقق را بر آن داشته است تا اولاً با بر طرف نمودن برخی از چالشهای نظری مربوط به خودکارآمدی معلم، درک درست و عمیقی از چیستی این سازه را فراهم نماید؛ ثانیاً کاربردهای عینی خودکارآمدی معلم در آموزش و پرورش را تشریح نماید. نوشتار حاضر با مرور تحقیقات مختلف و استفاده از روش تحلیلی-توصیفی نشان داده است که طراحی و اجرای برنامههای آمادهسازی مبتنی بر خودکارآمدی در دانشگاه فرهنگیان میتواند تضمین کنندهی شایستگیهای حرفهای آتی دانشجومعلمان باشد. همچنین اجرای برنامههای توسعه حرفهای مبتنی بر خودکارآمدی برای معلمان شاغل، از طریق دورههای ضمن خدمت، سبب توانمندی و جلوگیری از فرسودگی شغلی آنان خواهد شد.
Self-efficacy is an internal belief that protects teachers in confronting psychological problems and physical diseases caused by teaching stresses. Inadequate understanding of Iranian researchers from theoretical issues of teacher self-efficacy, existence ambiguities in some of theoretical bases of the construct and neglecting the practical aspect of this construct in the professional development of our country teachers caused the researcher firstly to provide a correct and profound understanding of the nature of teacher self-efficacy by clarifying some of the theoretical challenges related to this construct and secondly, explain the practical uses of teacher self-efficacy in education. The present paper, by reviewing various studies and using the analytical-descriptive method, has shown that designing and implementing efficacy-based preparation programs at Farhangian Teacher Education University (FTEU) can guarantee the future professional competencies of teacher students. Also, the implementation of efficacy-based professional development programs for in-service teachers, through mid-career training, caused teachers empowerment and prevent their burnout
ملخص الجهاز:
شناخت ناکافي محققان ايراني از مباحـث نظـري سازه خودکارآمدي معلم و وجود ابهام در برخي از اين مباني و نيز غفلت از جنبه کـاربردي ايـن سـازه در توسعه حرفه اي معلمان کشورمان ، محقق را بر آن داشته است تا اولا با بر طرف نمودن برخـي از چـالش - هاي نظري مربوط به خودکارآمدي معلم ، درک درست و عميقي از چيستي اين سازه را فراهم نمايد؛ ثانيا کاربردهاي عيني خودکارآمدي معلم در آموزش و پرورش را تشريح نمايد.
در اين راستا، برنامه هاي آماده سازي و توسعه حرفه اي مبتني بر خودکارآمدي معلم ، مورد توجه قرار گرفته است .
برنامه هاي آماده سازي و توسعه حرفه اي مبتني بر خودکارآمدي معلم يکي از ضروريات نظام تعليم و تربيت ، آموزش مستمر معلمان ، به فراخور نيازهاي در حال تغيير فراگيران است .
در آموزش و پرورش کشورهاي توسعه يافته ، کاربرد خودکارآمدي معلم با طراحي و اجراي گسترده برنامه هاي آماده سازي ١ دانشجومعلمان براي تدريس و برنامه هاي توسعه حرفه - 3 اي ٢ براي معلمان شاغل ، نمايان شده است (بومن ، ٢٠٠٩؛ دوران ، بالون -دوران ، و همکاران ، .
Visser, Coenders, Pieters & Terlouw 2.
با توجه به دو مدل ياد شده ، در اجراي برنامه هاي توسعه حرفه اي مبتني بر خودکارآمدي هم بايد تواناييهاي فردي معلمان و هم عوامل بافتي-اجتماعي محيط کلاس و مدرسه در نظر گرفته شود.
The impact of a professional development program integrating informal science education on early childhood teachers’ self-Efficacy and beliefs about inquiry-based science teaching.
An interview with Anita Woolfolk: The educational psychology of teacher efficacy.