خلاصة:
امروزه میزان علاقه مندی به آموزش معلم پژوهش محور در بین محققان تربیت معلم و جوامع اجتماعی تربیتی درحال افزایش است. آموزش با کیفیت بالا، بر توجه به اهمیت آموزش معلمین از سطح ابتدایی تا آموزش سطوح توسعه حرفه ای جهت کمک به به روز رسانی دانش معلمین، عمق بخشیدن به درک آنها و پیشرفت مهارتهایشان متمرکز شده است . هدف از رویکرد مبتنی بر پژوهش توسعه فرایندهای تفکر آموزشی معلم است. در این رویکرد ، مدرسه یک محیط کار ایستا نیست که معلم دانش آموزان را برای آموزش و پرورش آماده سازد، پویایی بیشتری برای تاکید بر توسعه ومدیریت خود معلم لازم است. هدف اصلی در آموزش معلمان مبتنی بر رویکرد پژوهشی تولید معلم فکور است. معلمان باید برنامه مطالعه ای داشته باشند که دارای ساختار آموزشی سیستماتیک باشد و دانش آموزان باید از این فرصت برای استدلال عملی، تصمیم گیری و حل مشکلات آموزشی استفاده کنند. به عنوان نتیجه ، اجرای برنامه های توسعه حرفه ای که بر اساس تئوری طراحی شده اند، کافی نیست. برای داشتن بهترین نتیجه ، نیاز به توسعه تجربیاتی است که بر اساس شواهد کاری ایجاد میشود. در این مقاله ما رویکرد آموزش پژوهش محور را به عنوان موضوع اصلی سازماندهی آموزش و پرورش معلمین مورد بحث قرار خواهیم داد
Teacher education researchers and educational societies are approaching research-based teacher education. High quality education focuses on the importance of teacher training from elementary level to professional development in order to updating teacher knowledge, deepening their understanding and developing their skills. The aim of research-based approach is to develop educational thinking process of teachers. The main goal of this approach is to develop reflective teachers. Teachers should have a study program with a systematic educational structure and students should enjoy this opportunity in order to make practical reasoning, decision making and problem solving. In conclusion, programs that are merely based on theory are not successful. In order to reach the best conclusion, there is a need to develop the experiences that are based on work-setting evidences. In this article, we will discuss the research-based approach education as the main organizing theme of teacher education.
ملخص الجهاز:
بکارگيري تحقيق و پژوهش در کليه امور يک جامعه عامل اساسي پيشرفت آن جامعه خواهد بود و از آنجاکه در جامعه انساني، اساسيترين کار، تعليم و تربيت بوده و اين رسالت بر دوش معلمين نهاده شده است ، درنتيجه پرورش معلماني با رويکرد پژوهشي بيشتر اهميت مييابد.
در يکي از اين روش ها اساس آموزش معلمان ميتواند بدست آوردن تجربيات و شواهدي باشد که به عنوان دستورالعمل و راهنمايي براي توسعه و پيشرفت هاي بيشتر معلمان بکار ميروند و روش ديگر مربوط به تمرين و فعاليت هاي روزمره فردي معلمان است که تفکر آموزشي نام دارد.
رويکردهاي زيادي براي آموزش معلمان وجود دارد (کانسانن ، ٢٠٠٤) که يکي از آنها رويکرد بر پايه تحقيق ٢ است اين رويکرد بر اساس مفاهيمي است که بيان ميکند برنامه ريزي بر پايه دانش ٣ بوده و دانش آموزان همانند عناصر ديناميکي و دانشجو معلمان پردازنده هاي فعل دانش اند (زيچنر٤ و کنلين ٥، ٢٠٠٥).
Kesson 114 بومي سنجي دانش آموزان ، جستجو و پژوهش در توليد و استفاده از وسايل کمک آموزشي که انتقال موضوع مشخص و مفهوم خاصي را راحت تر ميسازد، حتي از لحاظ تربيتي نيز زمينه هاي پژوهش فراواني در بستر کلاس و مدرسه نهفته است که يک معلم حرفه اي پژوهش محور با بررسي آنها، ميتواند فرايند تعليم و تربيت را بهبود بخشد.
Constructing a research-based program in teacher education.