خلاصة:
چکیده این پژوهش با توجه به این مسئله صورت گرفته است که هرچند از نگاه یونسکو دانشجو معلمان در سن بزرگسالی قرار دارند اما الگوهایی که برای آموزش آنان استفاده میشود از جنس آندراگوژی نیست. برای حل این مسئله یکی از الگوهای آموزش بزرگسالان به نام آموزش گفت و شنودی معرفی میشود. این الگو از آن رو انتخاب میشود که به باور صاحبنظران تربیت معلم، گفت و شنود راهی برای بارو کردن فرایند تأمل در دوره تربیت معلم و بهویژه دوره کارورزی است. به این ترتیب در این پژوهش، آموزش گفت و شنودی معرفی میگردد و با تکیه بر روش طبقهبندی به شیوهی استقرایی عناصر موجود در آن که به اثربخش کردن دوره کارورزی میانجامد شناسایی میشوند. یافتههای این پژوهش گویای آن است که عنصرهای زیر میتوانند فرایند تأمل حرفهای را غنا بخشند و تسهیل کنند: کارگروهی؛ پراکسیس؛ نقش؛ درآمیخته شدن؛ توالی و تقویت؛ مکان؛ زمان؛ امنیت؛ احترام؛ فوریت؛ به کارگیری ایدهها، دل خاستهها، رفتارها؛ پاسخگویی و فعالیتهای یادگیری.
Abstract: Although teacher candidates are adults, the instructional models used in teacher colleges are not aligned with andragogical approach. To resolve this problem a new model of adult education which is called Dialogue Education is introduced to teacher colleges in this study. Scholars believe that dialogue is a practical means to invite reflection in teacher colleges especially during school placement. Therefore in this paper Dialogue Education is introduced and by using Inductive Category Development procedure its components, which make school placement experiences effective, are determined. The findings suggest that following components can promote reflection in professional courses: Teamwork in small groups; Praxis; Clear roles; Engagement; Sequence and Reinforcement; time; location; Safety; Respect; Immediacy; Ideas, feelings, actions; Accountability, Learning Tasks.
ملخص الجهاز:
آموزش گفت و شنودي بستري براي يادگيري برنامه کارورزي دانشگاه فرهنگيان فاطمه زهرا احمدي ١ آمنه احمدي ٢ چکيده اين پژوهش با توجه به اين مسئله صورت گرفته است که هرچند از نگاه يونسکو دانشجو معلمان در سن بزرگسالي قرار دارند اما الگوهايي که براي آموزش آنان استفاده ميشود از جنس آندراگوژي نيست .
با توجه به اين که دانشجو معلمان مشغول به تحصيل در دانشگاه فرهنگيان به گروه بزرگسالان تعلق دارند و با تکيه بر آن که اصول گفت و شنود در تعامل حرفه اي ميان استاد و دانشجو، دانشجو و معلم راهنما، و ميان خود دانشجو معلمان بستري براي توسعه حرفه اي ميسازد در اين پژوهش در پي پاسخگويي به پرسش زير برميآييم : مدرسان کارورزي با تکيه بر آموزش گفت و شنودي، چگونه ميتوانند به باورتر کردن فرايند تأمل کمک کنند؟ روش پژوهش پژوهش حاضر با استفاده از روش طبقه بندي به شيوه ي استقرايي ٢ انجام ميشود.
البته تصميم گيري نهايي با مدرس است و داده هايي که از سوي يادگيرندگان ميآيند غني کننده ي فرايند آموزش است زير بخش نخست : نيازسنجي: سنجش نيازها و منابع يادگيري همچنان که از نام آن پيداست هدف از انجام آن اين است که بدانيم يادگيرندگان يعني دانشجو معلمان ، يادگيري چه چيزي را براي خود ضروري ميدانند و چه تجربيات و منابعي را با خود به نشست آموزشي ميآورند.
On Teaching and Learning: Putting the Principles and Practices of Dialogue Education into Action.
Designing for Effective Learning :A New View of Dialogue Education, Theory and practice.