خلاصة:
یکی از مهمترین دغدغههایی که امروزه مدارس کشور با آن روبهرو هستند تغییر نظام ارزشیابی از سنتی به توصیفی است، با چالشها و مشکلاتی که سر راه معلمان، دانشآموزان و والدین قرار داده است دارای مزیتهایی نیز هست. ما در این پژوهش سعی بر آن داریم تا این چالشها را شناسایی کنیم و بر مرتفع سازی آنان اقدام به عملآوریم. این مطالعه به شیوهی کیفی انجام گرفت و در آن از روش پدیدارشناسی برای درک چالشها استفاده شده شرکتکنندگان از میان معلمان شهرستان کوهبنان انتخاب شدند و نمونهگیری مبتنی بر هدف با هفت شرکتکننده انجام گرفت. روش اصلی جمعآوری اطلاعات، مصاحبه بدون ساختار و عمیق با روش تجزیه و تحلیل کلایزی[1] صورت پذیرفته است. در طی مطالعهی چالشهای معلمان دورهی ابتدایی در اجرای طرح ارزشیابی توصیفی پنج مضمون «روش تدریس، چالشهای ارزشیابی، انتظارات والدین، چالشهای دانشآموزان و تاثیر پوشه کار» استخراج گردید. پژوهش حاضر با توصیف چالشهای معلمان در ارزشیابی توصیفی به بررسی این چالشها پرداخت و آموزش تخصصی به معلمان، جلسات توجیهی برای والدین و تغییر روش تدریس متناسب با ارزشیابی را در برطرف سازی این چالشها ارائه شده است.
Abstract: Modifying evaluation system from traditional to descriptive is one of the most important solicitude of Iranian schools currently. In spite of its problems and challenges for teachers, this modification has some advantages. This research is done in a qualitative way and phenomenology method is selected for recognizing those challenges. Participants were selected from among kuhbanan teachers; for this sake, seven teachers were interviewed. The main research instrument was in-depth semi-structured interview. The data were analyzed according to Colaizzi's analyzing method. The findings of this research include five main themes, namely teaching method, Evaluation challenges, parent's expectations, student's challenges and the effect of portfolios. This paper, describes descriptive evaluation challenges for teachers. For solving these challenges we propose professional education of teachers, holding justification meetings for parents and changing teaching methods according to evaluation method.
ملخص الجهاز:
ارزشـيابي کيفـي – توصـيفي، شيوه اي از ارزشيابي پيشرفت تحصيلي شايستگي محور است که اطلاعات لازم و معتبر و مسـتند هستند براي شناخت دقيق و همه جانبـه ي فراگيـران در ابعـاد مختلـف يـادگيري بـا اسـتفاده از روش ها و ابزارهاي مناسب سنجش مانند، آزمون ها پوشه کار، مشاهدات در حول محور ياددهي - يادگيري فراهم مينمايد تا بر اساس تحليـل آن هـا بـازخورد کيفـي مـورد نيـاز بـراي کمـک بـه يادگيري بهتر در فضاي رواني – عاطفي مطلوب تر ارائه گردد (همان :٩٠).
در مقاله شناسايي موانع و چالش هاي اجراي طرح ارزشـيابي توصـيفي از نـرگس کشـتي آرا و همکاران (١٣٩٢)؛ درباره مشکلات ارزشيابي توصيفي کـه بـه صـورت کمـي بررسـي شـده اسـت يافته هايي داشته که عبارتند از: موانع و چالش هاي پيش روي طرح ارزشيابي توصيفي از ديـدگاه معلمان در حيطه هاي ترتيب با منابع کالبدي و آموزشي و آموزش صحيح معلمان ، توجيه والدين ، عوامل سازماني، ميزان تناسب برنامه هاي درسي، ارتباط ميان آموزش و پرورش و دانشـگاه ، عـدم همکاري والدين ، نحوه استفاده از ابزارهاي ارزشيابي توصيفي، فرايند ياددهي و يادگيري و ارتقـاء بهداشت رواني دانش آموزان هستند و در حيطه مفاهيم جديد تعليم و تربيت چالشي وجود ندارد.