خلاصة:
این پژوهش بهمنظور بازنمایی پیامدهای طرح ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی، 15 نفر از معلمان مجری این طرح را بهعنوان افراد نمونه پژوهش انتخاب نموده و در اجرای پژوهش از روش زیستنگاری بهره گرفته است. نتایج این پژوهش حاکی از این است که این طرح در ارتباط با روش تدریس، معلم، دانشآموز و محتوای آموزشی، نسبت به روش سنتی از پیامدهای مثبتی برخوردار بوده و آثار مثبتی در حوزه اخلاق به دنبال دارد و سازوکارهایی نیز در پیدایش این آثار مثبت دخیل میباشد که در متن مقاله به آنها پرداخته شده است، علاوه بر این، طرح مذکور با پیامدهای منفی نیز روبرو هست که عواملی از قبیل حجم کتب درسی، عدم آگاهی کافی معلمان و اولیاء نسبت به این طرح و کمبود وقت کلاس، در شکلگیری این پیامدهای منفی خالی از تأثیر نیست.
Abstract: The purpose of this study is to investigate the consequences of the qualitative - descriptive evaluationmethod in elementary school. To do this, 15 teachers who were the executors of this method, were selected as the research participants and a biographical method was used in this research. The results of this research show that the qualitative- descriptive evaluation method has positive consequences in relation to the method of teaching, teacher, student and educational content and in comparison with the traditional method and has positive moral effects. There are also some factors that relate to the existence of these positive effects which are discussed in the article. In addition, the mentioned method has negative consequences that the following factors influence the appearance of them. These factors consist of the volume of textbooks, the teachers’ and parents’ lack of information about this method, and the shortage of class time.
ملخص الجهاز:
طبق پژوهش هاي سيف و رضايي (١٣٨٥) ماهر و همکاران (١٣٨٦) اين نوع ارزشيابي موجب شکوفايي بسياري از ويژگي هاي شناختي و عاطفي دانش آموزان مي شود و گلستان جهرمي (١٣٨٩) نيز ارزشيابي توصيفي را در پرورش خلاقيت کلامي مؤثر مي داند، پژوهش هاي مرتضايي نژاد (١٣٨٨)، خوش خلق و پاشا شريفي (١٣٨٥) عرب عامري و موسوي (١٣٨٩) حسن زاده و شهرکي پور (١٣٨٩) نيز نشان دهنده اين است که اين طرح باعث پيشرفت در يادگيري دانش آموزان ، بهبود عملکرد دانش آموزان در درس علوم تجربي ، ارتقا ء سطح مهارت خواندن و نوشتن دانش آموزان و بالا رفتن انگيزه جهت پيشرفت و يادگيري مي شود.
در مورد آثار رواني اين طرح ، حسني و پوزش شيرازي (١٣٩٢) به کاهش مؤلفه هاي استرس زا اشاره کرده اند؛ اما لازم به ذکر است که در پيدايش پيامدهاي فوق ، عواملي نيز مؤثر است ، از جمله يافته هاي حسيني و غياثي (١٣٨٩) و حسني (١٣٨٨) نشان مي دهد که هر چه ميزان آگاهي معلمين از رويکرد ارزشيابي توصيفي بيشتر باشد، عملکرد آن ها در اين طرح نيز بالاتر ميرود و 012 اگر مشکلي در اجراي اين طرح نباشد موفقيت آن نسبت به طرح سنتي بيشتر خواهد بود اما متأسفانه طبق يافته هاي پژوهش حامدي (١٣٨٨) و ملايي دستجردي (١٣٨٩) کمبود نيروي انساني ، جمعيت بالاي کلاس ، کم سوادي والدين ، کمبود امکانات موردنياز، کمبود مساحت کلاس و امکانات پشتيباني و پايين بودن کيفيت دوره هاي ضمن خدمت از مشکلات پيش روي اين طرح است که در صورت برطرف مشکلات ، اين طرح با موفقيت بيشتري همراه خواهد شد.
the role of assessment in a learning culture Educational Researche,29,1-14 Frunchs, L.