خلاصة:
پژوهش حاضر به منظور بررسی وضعیت میزان سواد رایانهای در بین دبیران مدارس دولتی مقطع متوسطه اول شهر خرم آباد انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه جمعآوری اطلاعات از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دبیران مدارس دولتی مقطع متوسطه اول شهر خرمآباد به تعداد 1083 نفر در سال تحصیلی 98- 1397 بودند. حجم نمونه با استفاده جدول کرجسی مورگان(1970) تعداد 411 دبیر به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تی یک نمونه مستقل، آزمون رتبهای فریدمن و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. ابزار جمعآوری دادههای پژوهش، استفاده از پرسشنامه محققساخته سواد عمومی رایانهای بود. نتایج پژوهش نشان داد که به طور کلی دبیران میزان سواد رایانهای خود را پایینتر از سطح متوسط ارزیابی کردند و مهارت آنان در کاربرد اینترنت و Word بیشتر از دیگر مهارتهای عمومی رایانهای بود. در ارتباط بین میزان سواد رایانهای با ویژگی های جمعیت شناختی نمونه مورد نظر از جمله جنسیت، سابقه تدریس و مدرک تحصیلی، ارتباط معناداری وجود ندارد.
The purpose of this study was to investigate the status of computer literacy among the teachers of public high schools in Khorramabad city. The present study is an applied research which uses descriptive-survey method for data collection purposes. The statistical population of the study consisted of all the teachers of public high schools (level 1) in Khorramabad city (N=1083) in the academic year of 1397-98. The sample of the study was selected based on cluster sampling procedure, using Krejcy Morgan's (1970) table (N=411). To analyze the data, independent-samples T-test, Friedman rank test, and one-way analysis of variance were used. The data collection instrument was a researcher-made computer literacy questionnaire. The results of the research showed that in general, teachers rated their computer literacy lower than the average, and their skills in using the Internet and WORD were higher than other computer skills. There was no meaningful relationship between the level of computer literacy and the demographic characteristics of the target sample, including gender, teaching experience and academic qualifications.
ملخص الجهاز:
در این راستا پرسشهای پژوهشی ز شده است: 1- دبیران مشارکت کننده در پژوهش، میزان سواد رایانهای خود را در چه سطحی Michael & Igenewari Hignite & Echternacht Milman & Kortecamp Usluel Baturay, Gökçearslan & Ke 2- اولویت بندی میزان سواد رایانهای دبیران مقطع متوسطه اول چگونه است؟ 3- آیا تفاوت معناداری بین میزان سواد رایانهای دبیران بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی وجود دارد؟ روششناسی پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه جمعآوری اطلاعات از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد.
جدول (3) آزمون تی تک نمونهای پیرامون ارزیابی میزان سواد رایانهای و مؤلفه های آن در بین دبیران دوره متوسطه اول [%%ابتدای جدول%%میانگین معیار(Mean): 3 مؤلفههای سواد رایانهای; میانگین تجربی; انحراف استاندارد; سطح معناداری مفاهیم پایه فناوری اطلاعات; 502/2; 417/0; 001/0 توانایی مدیریت سیستم عامل; 837/2; 369/0; 001/0 واژهپرداز; 931/2; 358/0; 001/0 اینترنت; 962/2; 359/0; 034/0 اکسل; 094/2; 348/0; 001/0 اکسس; 327/2; 329/0; 001/0 پاورپوینت; 410/2; 339/0; 001/0 سواد رایانه; 584/2; 232/0; 001/0 %%انتهای جدول%%] بر اساس نتایج جدول (3)، میانگین مشاهده شده برابر با 584/2 است و میانگین مفروض یا معیار 3 میباشد و در سطح خطای کمتر از 01/0 معنادار است که نشان میدهد دبیران، سطح سواد رایانهای خودشان را پایینتر از حد متوسط ارزیابی نمودهاند.
برای هر یک از مؤلفههای سواد رایانهای نیز نتایج جدول 3 نشان میدهد میانگین تجربی بهدست آمده در بین دبیران برای تمام مؤلفهها پایینتر از سطح معیار قرار دارند، به این ترتیب میزان برخورداری از مفاهیم پایه فناوری اطلاعات (502/2)، توانایی مدیریت در سیستم عامل (837/2)، واژهپرداز (931/2)، اینترنت (962/2)، اکسل(094/2)، اکسس(327/2)، و پاورپوینت (410/2)، در سطح معناداری کمتر از 01/0 با میانگین معیار (Mean=3) تفاوت معناداری وجود دارد یعنی پایینتر از سطح متوسط ارزیابی میشوند.