خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی دوره مهارتآموزی استخدامیهای ماده (28) از دیدگاه مهارتآموزان، مدرسان و برگزارکنندگان انجام گرفت. بر این اساس از طرح پژوهش کیفی و روش مطالعه موردی کیفی استفاده گردید. مشارکتکنندگان حاضر در پژوهش شامل 20 نفر از مهارتآموزان، 11 نفر از مدرسان و 3 نفر از برگزارکنندگان دوره مهارتآموزی در دانشگاه تربیت معلم مرکز سلمان استان فارس بودند که براساس روش نمونهگیری هدفمند با معیار اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته بوده و برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از تکنیک تحلیل مضمون بهره گرفته شد و یافته ها در قالب شبکهمضامین ارائه گردید. برای اعتباریابی دادههای کیفی از روش بازبینی مشارکتکنندهکنندگان استفاده گردید. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن بود که دوره برگزار شده از اثربخشی لازم برخوردار نبوده است. همچنین از دیگر نتایج پژوهش میتوان به چالشها و آسیبهایی از جمله عوامل یازدهگانهای تحت عنوان(عدم کیفیت محتوا، ارتباطات اثربخش، زمانبندی نامناسب، وجود مدرسان با کیفیت، برنامهریزی مناسب، کیفیت مهارت آموزان، ارزشیابی اثربخش، وجود جو و فرهنگ قوی، هزینهها، تجهیزات و امکانات؛ عدم پاسخگویی مسئولان از دیدگاه مهارتآموزان؛ عوامل چهارگانه زمینه، درونداد، فرایند، برونداد از دیدگاه مدرسان و همچنین عوامل درونسازمانی و برون-سازمانی از دیدگاه مسئولان برگزاری دوره اشاره کرد.
The present study was conducted to have a pathology of the training courses for employees in ministry of education called ( maddeh 28) . Accordingly, qualitative research project and qualitative case study method were used. The research participants included 20 trainees, 11 instructors and 3 officials at Farhangian university (Salman Farsi college) who were selected through targeted sampling with Theoretical saturation criterion. The research tool was semi-structured interviews ., Continuous comparison and thematic analysis methods were used in data analysis and the findings were presented in the framework of the thematic network. Participant review was used to validate the data. The results of the study indicated that the course had not been effective. The findings which confirm the ineffectiveness of the course include: lack of quality of the content, lack of effective communication, inappropriate scheduling, lack of qualified instructors, lack of proper planning, lack of qualified students, lack of effective evaluation, failure to finance costs , lack of enough equipment and facilities; lack of proper accountability of the officials from the viewpoints of the trainees. Factors such as input, process, and output ones from the viewpoints of the instructors, as well as those such as inside or outside the organization from the perspective of the course officials were also identified.
ملخص الجهاز:
در همین رابطه بر اساس گزارش تجزیه و تحلیل سیاستهای آموزشی در ارتباط با معلمان 7 pment"/>pment"/ 8 ality"/>ality"/>"، به عنوان مهمترین عامل، در سیستم آموزشی شناخته شده است(باربر و مورشاد،20 coffman rockoff urwick and mapuru hannaway, & mittleman hanushek barber & mourshed the organisation for economic co-operation and development Teacher quality اهمیت و ضرورت توجه به کیفیت معلمان، ناشی از اولا) پیچیدگی روزافزون حرفه معلمی و تدریس؛ ثانیا)تقاضا برای افزایش معلمان باکیفیت؛ و ثالثا)محیط پیچیده و چالشبرانگیز حرفه معلمی، میباشد(کمیسیون اروپا 1 ،2007).
بنابراین از آنجایی که در حاضر موضوع کیفیت آموزشی به صورت کلی و همچنین کیفیت و صلاحیت معلمان به صورت اختصاصی به عنوان چالش بزرگی در سیستمهای آموزشی محسوب میشود، تحقق اهداف و چشماندازهای دورههای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش(مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در آذرماه 1390) مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران(مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در آذر ماه 1390) gustafsson zhao Ballantyne sanderman levy تربیتمعلم به صورت اثربخش با استفاده از فعالیتها و اقدامات مناسب، که همان آمادهسازی معلمان برای حضور در کلاسهای درس میباشد، از اولویتهای اساسی سیستمهای آموزشی در همه کشورها از جمله کشور ایران میباشد و باید به صورت جدی مورد توجه مسئولان و دستاندرکاران قرار گیرد، تنها از این طریق است که میتوان امیدوار بود که اهداف تعیین شده تحقق یابند.