خلاصة:
نوشتار حاضر به موضوعاتی در زمینه مسیحیت همچون القاب و صفات بارز حضرت عیسی علیه السلام، ولادت و معجزات آن حضرت، پرداخته است. همچنین مسأله به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی(ع) و عروج ایشان و اناجیل معتبر در میان مسیحیان که از کانونیترین مسائل آیین مسیحیت به شمار میآید، مورد بحث واقع شده است. تفرقه در مسیحیت، اصحاب عیسی(ع) و مراتب روحانیت مسیحی از دیگر مطالب مورد گفتوگو در این مقاله است. این پژوهش بر آن است که هر یک از مضامین مورد بحث در اشعار شوقی را با تأکید بر آیات قرآن کریم، مورد بررسی قرار دهد و در صورت لزوم مقایسهای با متون مسیحی و اسلامی انجام دهد و نحوه اثرپذیری شاعر از آن متون را بیان کند.
ملخص الجهاز:
شوقي نيز با آوردن عبارت «کأنک فيما جئت عيسـي المقـرب » در مصـرع دوم بيـت ذيل ، به مقرب بودن حضرت عيسي(ع ) اشاره ميکند: فأحييت ميتا دارس الرسم غابرا کأنک فيما جئت عيسي المقـرب (شوقي، ١٩٩٣، ج ١: ١٢١) شوقي اين بيت را در وصف سلطان عبدالحميـد کـه عـرش پادشـاهي را احيـا نمـود، سروده است .
از جمله ابياتي که بـه طـور غير مستقيم به ولادت مسيح (ع ) اشاره کرده ؛ عبارت است از: وامحــاء الکلــيم آنــس نــارا والتجاء البتول في وقت ضيق (شوقي، ١٩٩٣، ج ١: ٥٩١) شوقي در مصرع دوم بيت مذکور با استعمال عبارت «البتول في وقت ضيق » به مـادر عيسي(ع )، مريم عذراء عليها السلام ، و دعاي آن حضرت ، قبـل از تولـد عيسـي(ع ) اشـاره دارد.
بـا اينکـه مسـيحيت کنوني کتابي با اين عنوان براي حضرت مسيح (ع ) نميشناسد(توفيقي، ١٣٨٥: ١٦٥)، اما آيات قرآن کريم (آل عمران / ٤٨؛ مائده / ٤٦) تصريح ميکنند که کتابي به نـام انجيـل بـر عيسي(ع ) نازل گشته است .
شوقي در مورد مصلوب شدن حضرت عيسي(ع ) ميگويد: سر يا صليب الرفق في ساح الوغي وانشـــر عليهـــا رحمـــۀ وحنانـــا (شوقي، ١٩٩٣، ج ١: ٤٦٢) جل المسيح وذاق الصلب شانئه إن العقاب بقدر الـذنب والجـرم (همان : ٢٢٢) شاعر تلويحا در مصراع اول ، عنوان ميکنـد کـه حضـرت عيسـي(ع ) درد صـليب را از ناحيه دشمنان اش چشيد، البته اين ديدگاه مسيحيت است و قرآن کـريم ايـن مسـأله را قبول ندارد.