خلاصة:
تصمیمگیری نقش گستردهای در زندگی افراد دارد و شناخت مهارتهای حل مسئله و تصمیمگیری برای رویارویی با مسائل مختلف در جهان امروز لازم است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش راهبردهای نظمجویی شناختی در پیشبینی سبک تصمیمگیری دانشجویان دختر بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه رازی در سال 1395 بود که 150 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان و پرسشنامه تصمیمگیری گردآوری و با استفاده از روشهای آماری همبستگی و رگرسیون همزمان به وسیله نرمافزار 24 spss بررسی شدند. نتایج نشان داد سبک تصمیمگیری عقلانی با راهبرد ملامت و ملامت دیگران رابطه منفی، سبک تصمیمگیری شهودی با راهبرد ملامت و با راهبرد دیدگاه دیگری رابطه منفی، سبک تصمیمگیری اجتنابی با راهبرد تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد و دیدگاهگیری، با راهبرد ارزیابی رابطه منفی و با راهبرد نشخوارگری و ملامت دیگران و فاجعهسازی رابطه مثبت دارد. سبک تصمیمگیری وابسته با راهبرد ملامت و فاجعهسازی رابطه مثبت و با راهبرد دیدگاهگیری رابطه منفی دارد. سبک تصمیمگیری آنی با راهبرد ملامت دیگران و راهبرد فاجعهسازی رابطه مثبت و با راهبرد دیدگاهگیری رابطه منفی دارد. با توجه به نقش راهبردهای نظمجویی شناختی در پیشبینی سبک تصمیمگیری، از این رو میتوان با آموزش مناسب به افراد در شناسایی و کاربرد صحیح راهبردهای نظمجویی، از اتخاذ تصمیماتی که ممکن است عواقب بدی در پی داشته باشد جلوگیری کرد. بنابراین با آموزش راهبردهای مناسب تنظیم هیجانی به افراد، میتوان سبک تصمیمگیری آنها را بهبود بخشید.
Decision-making has wide role in the lives of individuals and recognition of problem solving and decision-making skills is necessary to deal with various issues in the today world. The goal of this research is investigate the role of cognitive emotion regulation strategies in predicting students' decision-making style. The study population included undergraduate students of Razi University in Kermanshah. Among students in 1395, 150 people were randomly selected using multi-stage cluster sampling method. Research data by using of cognitive emotion regulation strategies, questionnaires were collected and decision-making through spss software version 23 and statistical methods of correlation and regression were studied. The results showed that there is a negative relationship between self-blame and others blame strategy with the rational decision making style, there is a negative relationship between self-blame strategy strategy with intuitive decision making style. There is a negative relationship between Positive refocusing, Refocus on planning, Reappraisal, and Putting into perspective strategy with avoidant decision-making style, and there is a positive relationship between Rumination, Catastrophizing, and Other-blame strategy with this style. There is a positive relationship between Self-blame and Catastrophizing strategy with dependent decision making style and Putting into perspective strategy had negative relationship with this style. There is a positive relationship between Catastrophizing and Other-blame strategy with spontaneous decision making style, and there is a negative relationship between Putting into perspective strategy with this style.
ملخص الجهاز:
Certelet al)، کشف گزینه های موجود (٢٠١٦ ,Dutt &Gonzalez )، تحلیل و ارزیابی مقادیر زیادی از اطلاعات (٢٠١٤ ,Kunsch)، حذف موقعیت مشکل آفرین ( ,Guelle, Kabadayi, Bostanci ٢٠١٤ ,Seker &Cetin, )، و تدوین برنامه های عملی انعطاف پذیر ( ,Naslund &Donovan, Guess, ) ٢٠١٥) مشخص میشود.
سازه نظم جویی هیجان مفهوم پیچیده ای است که طیف وسیعی از فرایندهای زیستی، اجتماعی، رفتاری و همچنین فرایندهای شناختی هشیار و ناهشیار را در بر میگیرد ( & ,Garnefski, Kraaij ٢٠٠١ ;Spinhoven) و به توانایی فهم ، تعدیل و ابراز تجارب هیجانی (گروس ،٢ ١٩٩٨) یا کاهش ، حفظ و افزایش آن ها اشاره دارد ( ;Zermatten &Jermann, Van-Der-Linden, d'Acremont, 1 Emotion Regulation 2 Gross ٢٠٠٦).
به طور کلی یافته های پژوهشی متعددی بیانگر رابطه قوی راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان با اختلال های رفتاری و آسیب شناسی روانی است ( & ,Aldao, Nolen-Hoeksema ٢٠١٠ ;Schweizer)، نظم جویی هیجان در اشکال مختلف آسیب شناسی نظیر ناگویی هیجانی و نشانه های جسمی، اختلال افسردگی اساسی ( & ,Diedrich, Hofmann, Cuijpers ,٢٠١٤ ;Lei ٢٠١٦ ;,Berking) اختلال دوقطبی (٢٠٠٥ ;Johnson)، اختلال های مرتبط با الکل ( & ,Sher ٢٠٠٧ ;Grekin) مشاهده میشود.
1 startups 2 Cognitive Emotion Regulation Questionnaire پرسشنامه سبک های تصمیم گیری عمومی ١(GDMS): این پرسشنامه توسط ( ;Bruce &Scott, ١٩٩٥) تهیه شده است و پنج بعد مختلف منطقی، شهودی، وابسته ، اجتنابی و فوری را اندازه میگیرد.