خلاصة:
تبیین موضوع: شهرها و فضاهای شهری می توانند مکان هایی مثبت یا منفی برای زندگی کودکان باشند. به طور ایده آل، همسایگی ها و محله ها باید مکان هایی اجتماعی برای کودکان باشند، به طوری که بتوانند به راحتی اصول جوامع و فرهنگ ها و تبادلات آنها را برای کودکان بیان کنند. هدف پژوهش حاضر بررسی وضع موجود و تاثیرگذاری هر یک از شاخص های شهر دوستدار کودک، تحلیل شکاف وضع موجود و مطلوب و همچنین تحلیل اختلاف در بین مناطق کلانشهر مشهد می باشد.
روش: روش تحقیق توصیفی- پیمایشی از نوع کاربردی است. جهت جمع آوری داده های کمی از پرسشنامهی محقق ساخته بر اساس استانداردهای یونیسف استفاده شد و جهت تدقیق وضع موجود برداشت میدانی در مناطق مورد مطالعه انجام شده است. جامعهی آماری، والدین کودکان 6-12 سال در مناطق 1، 6 و 8 شهرداری مشهد می باشند که بر اساس میانگین درآمدی مناطق شهرداری به عنوان نماینده ی مناطق کم برخوردار، نیمه برخوردار و برخوردار انتخاب شده است. جهت آزمون فرضیات با توجه به نرمال بودن داده ها از آزمونهای t، توکی و تحلیل آنوا در نرم افزار SPSS برای بررسی وضع موجود و میزان تاثیر شاخص ها و همچنین تحلیل شکاف استفاده شده است.
یافتهها: وضع موجود شاخص فضاهای بازی و سبز در شهر مشهد مطلوب نیست. وضع موجود دیگر شاخص ها بالاتر از استاندارد عدد 3 و در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارد.
نتایج: نتایج حاصل از اثرگذاری شاخص های شهر دوستدار کودک در مشهد بیانگر تاثیر تمامی شاخص های بومی سازی شده در مشهد می باشد و نتایج تحلیل شکاف نشان داد بین وضع موجود و مطلوب شاخص های فضاهای بازی و سبز و دسترسی به خدمات اختلاف معناردار و شکاف بارزی وجود دارد.
Objective: Cities and urban spaces can be either positive or negative locations for children. Neighborhoods must ideally be social places for children so that they can easily state the principles of communities and cultures and exchange them with children. This research aimed to study the status quo and the effectiveness of each of CFC indicators in order to evaluate the life satisfaction in Mashhad, Iran. In this regard, we reviewed the CFC literature. Methods: This is an applied, descriptive survey researh. CFC's theoretical principles and literature were reviewed using the documentary studies. Then, the indicators were extracted and localized using the dimensions stated in the last UNICEF Report (2007) and valid sources in this regard. In the first stage, the status was reviewed by a field visit. Data were collected using a researcher-made questionnaire in order to assess the status quo and the effectiveness of indicators from the perspective of parents with 6-12 year-old children and children in some child-based questions. The statistical population consisted of 13 Municipal Districts of Mashhad, Iran. Districts 1, 6, and 8 were selected as the sample using clustering based on the municipal income in 2014. District 1 represents rich class; District 8 shows semi-rich class; and District 6 represents poor class. Data were analyzed by SPSS. To assess the hypothesis, firstly Kolmogorov-Smirnov Test was used in order to test the normality of the data and then T. test, Tukey test and ANOVA were employed to review the current situation and the impact indicators as well as the gap analysis. Results:The results indicated that the effects of the following indicators were not significant in the formation of CFC in Mashhad: Participation in decision-making, health, education, and culture. According to the UNICEF standards, the results of the status quo also showed that all indicators were ranked medium or medium-to-low regardless of quantitative scale using field observations. The measures were among those for developing and developed countries. In quantitative assessment, all indicators were greater than the statistical standard (number 3) except for Playground and Green Spaces Conclusion: Promoting welfare and healthy city indicators in CFCs requires the participation of all agencies. Municipality as the coordinator between authorities and training and educational bodies can play a key role in this regard. Urban management has come to the conclusion that children are prioritized and municipality is an important part of this element. Without participation, the ultimate goal, which is the healthy society, is not fulfilled.
ملخص الجهاز:
مفهوم شهر دوستدار کودک به طور کلي به اين معني است که دولتمردان چگونه اين شهرها را بر اساس علايق بچه ها اداره مي کنند و نيز به شهرهايي گفته مي شود که در آن حقوق اساسي کودکان مثل سلامت ، آموزش و فرهنگ ، ايمني، امنيت ، فضاهاي سبز و فضاهاي بازي لحاظ ميشود (٢٠١٤ ,Korpela).
مساله ي اصلي اين است که با وجود اينکه ابعاد شهرهاي دوستدار کودک بر اساس سازمان يونيسف در سال ٢٠٠٧ مشخص شده اند اما شاخص هاي آن نيازمند تبيين دقيق و متعاقبا بومي سازي با توجه به شهرهاي ايران و به ويژه کلان شهر مشهد مي باشند، از سوي ديگر تاکنون در مشهد مطالعه جامعي در خصوص کودکان ، نيازهاي آنان و وضع موجود واقعيت هاي شهري نسبت به کودکان انجام نشده است که اين امر ضرورت پژوهش حاضر را مبرهن مي سازد.
جدول ٣- نتايج آزمون t و آماره آن در مورد اثرگذاري شاخص هاي شهر دوستدار کودک بر ارتقا جايگاه مشهد (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتايج جدول ٢ آماره t محاسبه شده در خصوص امنيت کودکان ، ايمني و سهولت تردد، فضاهاي بازي و سبز، دسترسي به خدمات ، سلامت و بهداشت ، آموزش و فرهنگ و مشارکت در تصميم گيري و تاثيرگذاري اين شاخص ها در ارتقا جايگاه شهر دوستدار کودک در مشهد، در سطح اطمينان ٩٥ درصد (٠/٠٥ = α) معني دار است .