خلاصة:
گرافیتی نوعی هنر رسانه ای غربی است که گروههای سیاسی به حاشیه رانده شده یا محروم از امکانات و تبلیغات رسمی برای بیان عقاید و دیدگاههای خود از آن بهره میگیرند. این هنر برای اولین بار در دهه80 میلادی در نیویورک به صورت رسمی معرفی شد. علاقهمندان به این حوزه به مدد نشانههای گرافیتی وجهی رمزگونه به بیان خود بخشیده و خود را از فرهنگ رسمی متمایز می کنند. در ایران هم مدتی است که هنرمندان این شیوه بیان بصری را برای دیدگاههای خود استفاده می کنند نمونههای موجود گرافیتیهای ایرانی، پیوندی پنهان با دیگر عناصر سبک زندگی هنرمندان آن در شهرهای بزرگ از جمله تهران دارد. پژوهش حاضر گرافیتیهای شهرک اکباتان در غرب شهر تهران را از نظر سبک، تکنیک، مضامین، مفاهیم و عناصر نشانه شناختی، با هدف شناخت بیشتر آنها به عنوان هنری انتقادی بررسی میکند. اینکه مضامین غالب گرافیتیهای مکان مورد مطالعه چیست؟ سوالی است که این تحقیق به آن پاسخ میدهد. روش پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی بوده و اطلاعات آن به صورت کتابخانه ای و میدانی جمع آوری شده است. همچنین از عکاسی به عنوان ابزار تحقیق استفاده شده است. یافتههای این مقاله نشان میدهد، که انتقاد اجتماعی، بارزترین وجه گرافیتیهای مشاهده شده در مکان مورد بررسی است. برخی آثار یاد شده ماهیتی وندال و خراب کارانه دارند. پرکاربردترین عناصر نشانه شناختی آن ها نوشتار و چهرههای انسانی است. همچنین سبکهای "استنسیل"، "ویلداستایل"و "تروآپ"، مورد توجه گرافرهای این مکان بوده و جنبه های تصویرسازانه آنها قدرت چشمگیری دارد.
Graffiti, a kind of media art originally emerged in the West, is not a medium to express ideas and attitudes of the marginalized political groups or those deprived of formal ways of propaganda. It appeared for the first time in New York in 1980’s. Thanks to symbols and allusions applied in graffiti, young artists represent their feelings and ideas through an arcane language. As such, they try to make themselves differentiated from the commonly accepted culture. This, to some extent, accounts for the underground nature of this art. Iranian artists, likewise, have started to express their stances with the help of graffiti. In fact, in large cities of Iran, mainly in Tehran, a hidden bond has been made between graffiti and other aspects of the Iranian young people’s life style. The present research has examined the graffiti drawn in Ekbatan Town, western Tehran, in terms of style, technique, theme and semiotic elements. Considering graffiti as an objection art, this research has analyzed the visual and written content of the graffiti shown in Ekbatan Town in terms of social semiotics. In fact, the research aimed at, firstly, identifying graffiti as an art and, secondly, at addressing applications, styles and themes of graffiti. What is graffiti? What themes does it often deal with? What structures and styles are applied in graffiti? Does the society recognize graffiti as an art? These are all the questions the research is to answer. So far, certain studies have been done to address the issue of graffiti in general. However, no study has been conducted on the graffiti shown in Ekbatan Town, in detail, dealing with techniques and themes applied. Among the studies pointed out, two works are noteworthy: Graffiti as an Art for Objection, an article by Masoud Kowsari(2010), addressing graffiti sociologically, examining the history of graffiti in Iran. The second one is the book What is Graffiti written by Karen Rashad(2004) analyzing graffiti from philosophical, historical, artistic and social aspects.
ملخص الجهاز:
نگاهــی کوتــاه بــه تاریخچــه پیدایــش و تکویــن گرافیتــی حاکـی از آن اسـت کـه اشـکال حـک شـده توسـط انسـان های مـا قبـل تاریـخ بـر دیـواره ی غارهـا گرفتـه تــا خطــوط و نقــوش بــر جــای مانــده بــر دیوارهــای ابینــه قدیمــی نیــز بــه عنــوان اولیــن گرافیتی هــا محسـوب می شـود.
انـواع گرافیتـی و بـه خصـوص دیوارنگاری هـا )نقاشـی های دیـواری ( می تواننـد بـه عنـوان ابــزاری بــرای ارتبــاط و بیــان امیــال و خواســته های اجتماعــی و سیاســی اجتماعــات محــروم کــه از نظــر اجتماعــی ، قومــی و یــا نــژادی از بقیــه جمعیــت جــدا شــده اند، عمــل کنــد و در واقــع گرافیتــی در اینجـا راهـی بـرای گفتگـو میـان ایـن گروه هـای محـروم و جداشـده از بقیـه جامعـه اسـت .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر ٥ گرافیتی با مضمون سیاسی ، سبک استنسیل سال ١٣٥٧، تهران منبع : شهابی ،٤١:١٣٨٤ اولیـن نمونـه گرافیتـی نویـن در ایـران مربـوط بـه سـال ١٣٧٣شمسـی می باشـد و فـردی بـا نـام »اسـنس «٤ آن را اجـرا کـرده اسـت .
اگرچــه بیشــتر گرافیتی هـا در تهـران در شـهرک های غـرب تهـران ، نظیـر اکباتـان ، بـه چشـم می خـورد، بـا ایـن حـال بــا اطمینــان نمی تــوان گفــت کــه نوعــی تقســیم بندی مکانــی در ایــن خصــوص وجــود دارد.
البتـه روش پیشـرفته تر ایـن اسـت تصویر ١٢ کــه شــما از چنــد شــابلون اســتفاده کنیــد و آن هــا را بــه ترتیــب روی هــم بگذاریــد تــا یــک شــاهکار گرافیتی با سبک استیکر در تهران منبع :www.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر ١٥ گرافیتی در شهرک اکباتان اثر )تنها( نوشته تنها با سبک استایل با مضمون اجتماعی منبع : www.
com نقد و بررسی گرافیتی های شهرک اکباتان تهران در ده هـای اخیـر گرافیتـی رونـدی رو بـه رشـد امـا کنـد در تهـران داشـته اسـت .