خلاصة:
جدیدترین گزارش IPCC اشاره میکند که در مطالعات اندکی به طور کمی، اثرات تغییر اقلیم بر هوانوردی مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس در مقاله حاضر به بررسی تاثیر تغییرات سمت و سرعت وزش باد غالب فرودگاه مشهد تا سال 2050 بر پروازهای این فرودگاه با رویکرد تغییر اقلیم پرداخته شده است. در این راستا با استفاده از نرم افزار SDSM و مدل CanESM2 و بر اساس سه سناریوی RCP2. 6، RCP4. 5 و RCP8. 5، سمت و سرعت وزش باد ایستگاه مشهد تا سال 2050 مورد مطالعه قرار گرفت و با استفاده از نرم افزار WRPLOT گلبادهای شانزده جهتی برای دوره آماری حاضر (2017-1991) و دوره پیش بینی (2050-2020) ترسیم گردید. پیش بینیها بر اساس سه سناریوی مورد مطالعه نشان میدهد که جهت وزش باد غالب فرودگاه مشهد از سمت جنوبی به شمال شرقی تغییر مییابد و بر میزان وزش آن در سه سناریوی RCP2. 6، RCP4. 5 و RCP8. 5، به ترتیب 3/8%، 5/9% و 3/9% افزوده میشود. همچنین میزان وزش باد غالب این فرودگاه در محدوده سرعت 5-1 نات در سناریوهای مزبور به ترتیب با 9/3%، 1/5% و 7/5% افزایش مواجه میشود و در محدوده سرعت 13-5 نات نیز به ترتیب 6/4%، 6/4% و 8/3% افزایش مییابد و در محدوده سرعتهای بیش از 13 نات به صفر نزدیک میشود. از طرفی، ضریب استفاده از باند فعلی فرودگاه مشهد (باند 31-13) در دوره حاضر برابر با 75/97% است که در اثر تغییرات سمت و سرعت وزش باد غالب این فرودگاه تا سال 2050، ضریب مزبور در RCP2. 6 به 23/95% کاهش مییابد و در RCP4. 5 و RCP8. 5 نیز به ترتیب به 66/99% و 93/99% افزایش مییابد. روشن است که افزایش ضریب استفاده از باند موجود یک فرودگاه، میتواند در افزایش ظرفیت ترافیک هوایی و بهبود ایمنی نشست و برخاست هواپیما در آن فرودگاه موثر واقع شود.
Floods are one of the most frequent and destructive natural disasters that cause severe financial and financial losses every year. Flood damage is on the rise due to human manipulation of river systems and river construction. In this regard, one of the most important non-structural measures to reduce flood damage is the preparation of flood risk zoning maps and their use in spatial planning. In this regard, the HEC-HMS model was used to simulate rainfall-runoff and identify flood zones and fuzzy logic was used to overlay the subject layers and prepare the flood line map. The simulation results show the high efficiency of HEC-HMS model in simulation of rainfall-runoff of Rudball catchment and estimation of peak flood discharges. The conversion of rainfall to runoff at the surface of the Rudball Basin is mainly controlled by geomorphometry and land cover. The highest peak runoff and peak flow rates are in the upstream sub-basins of the Rudball Basin. This is due to high slope, low soil permeability, abundance of impermeable surfaces and high CN. The combination of thematic layers using fuzzy logic showed that about 8.6% of the basin area was located in areas with high risk of flooding. These zones mainly correspond to the floodplain of the Rudbal River. These lands are always exposed to floods due to the low valley and low slope. Most of the settlements in the study area are located downstream of the basin. This has increased the risk of flooding.
ملخص الجهاز:
در اين راستا با استفاده از نرم افزار SDSM و مدل CanESM٢ و بر اساس سه سناريوي RCP٢٦، RCP٤٥ و RCP٨٥، سمت و سرعت وزش باد ايستگاه مشهد تا سال ٢٠٥٠ مورد مطالعه قرار گرفت و با استفاده از نرم افزار WRPLOT گلبادهاي شانزده جهتي براي دوره آماري حاضر(٢٠١٧-١٩٩١) و دوره پيش بيني(٢٠٥٠-٢٠٢٠) ترسيم گرديد.
پيش بينيها بر اساس سه سناريوي مورد مطالعه نشان مي دهد که جهت وزش باد غالب فرودگاه مشهد از سمت جنوبي به شمال شرقي تغيير مي يابد و بر ميزان وزش آن در سه سناريوي RCP٢٦، RCP٤٥ و RCP٨٥، به ترتيب ٨/٣% ، ٩/٥% و ٩/٣% افزوده مي شود.
از طرفي، ضريب استفاده از باند فعلي فرودگاه مشهد(باند ٣١-١٣) در دوره حاضر برابر با ٩٧/٧٥% است که در اثر تغييرات سمت و سرعت وزش باد غالب اين فرودگاه تا سال ٢٠٥٠، ضريب مزبور در RCP٢٦ به ٩٥/٢٣% کاهش مي يابد و در RCP٤٥ و RCP٨٥ نيز به ترتيب به ٩٩/٦٦% و ٩٩/٩٣% افزايش مي يابد.
به طوري که کمترين افزايش در محدوده سرعت هاي يادشده مربوط به RCP٢٦ بوده و به ترتيب برابر با ٢٢/٧% و ٦/٤% است ؛ ٤- پيش بينيها نشان مي دهد که در هر سه سناريو مورد مطالعه ، وزش بادهاي اين ايستگاه با سرعت بيش از ١٣ نات به صفر نزديک مي شود.
در حالي که اين تغييرات در RCP٨٥ متفاوت است ؛ ٢- پيش بينيها بر اساس سه سناريو مورد مطالعه نشان مي دهد که برآيند يا ميانگين جهت وزش باد اين ايستگاه تا سال ٢٠٥٠ نسبت به دوره حاضر داراي تغييراتي است .