خلاصة:
پژوهش حاضر که اثربخشی آموزش سواد رسانهای را بر کاهش اضطراب اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه تبریز مورد بررسی قرار داده، پژوهشی نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه گواه بوده است. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز تشکیل میدهند که از میان آنها 30 نفر بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) انتخاب شدهاند. ابزار پرسشنامه محققساخته اضطراب اطلاعاتی بهعنوان پیشآزمون ـ پسآزمون مورد استفاده قرار گرفته و برنامه آموزشی طراحی شده بهعنوان متغیر مستقل، در 9 جلسه 2 ساعته، هفتهای دو جلسه اجرا شده است. در نهایت نیز دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس و در نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفتهاند. در تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس تکمتغیره و چندمتغیری استفاده شده است. نتایج، کاهش معنادار میانگین نمرات پسآزمون اضطراب اطلاعاتی گروه آزمایشی را در مقایسه با نمرات گروه کنترل نشان میدهد. بهطور کلی، آموزش سواد رسانهای در سطح معناداری سبب کاهش اضطراب اطلاعاتی و مؤلفههای آن شده است؛ ازاینرو، پیشنهاد میشود که آموزش سواد رسانه بیشازپیش مورد توجه مسئولان و سیاستگذاران آموزشی قرار گیرد.
The examined the effectiveness of media literacy education on reducing information anxiety of Tabriz University students using quasi-experimental study with pre & post test design with control group. The statistical population consisted of all students of Tabriz University, among whom 30 students were randomly selected into two experimental (n = 15) and control (n = 15) groups. Data was collected by the researcher-made questionnaire of information anxiety for the pre and post test. The designed curriculum was implemented in 9 sessions of 2 hours, two sessions per week, as independent variable. Finally, data were analyzed using multivariate and univariate analysis by SPSS software. The results showed a significant decrease in the mean scores of the information anxiety in the experimental group compared to the control group. In general, media literacy education significantly reduced information anxiety and its components. So, it is recommended that media officials and policymakers pay more attention to media literacy education.
ملخص الجهاز:
پیشینه پژوهش شریفی و کرمی نامیوندی (١٣٩٧) در پژوهشی خود نشان داده اند که ابعـاد آمـوزش سواد رسانه ای و اطلاعاتی شامل روش های آموزش ، سطوح آموزش ، تفکیک رسـانه هـا، تعیین جامعه هدف و محتوای آموزش است .
1. Conhaim همت پور و نوروزی (١٣٩٦) در پژوهش خود به این نتیجه رسیده اند که بین ابعاد سـواد رسانه ای (استفاده هدفمند و گزیده تر از رسـانه هـا، ارزش یـابی پیـام ، ترکیـب پیـام هـای مختلف ، خلاصه سازی پیام های مختلـف ، مهـارت هـای اسـتفاده و آشـنایی بـا رایانـه و اینترنت ) دانشجویان ارتباطات و روابط عمومی دانشگاه آزاد دماوند و دانشجویان علمی ـ کاربردی واحد ٥٥ تفاوت معناداری وجود دارد و به طور کلی، سـطح سـواد رسـانه ای دانشجویان دانشـگاه دماونـد از دانشـگاه علمـی ـ کـاربردی بیشـتر اسـت .
بلگـر١ و دویسـون ٢ (٢٠١٨) پژوهشـی را بـا عنوان «وعده ، چالش و آینده سواد رسـانه ای» انجـام داده انـد کـه بـر اسـاس آن ، سـواد رسانه ای امروزی تمایل به سازماندهی حدود ٥ موضوع دارد: مشارکت جوانان ، آموزش معلمان و منابع آموزشی، حمایت از والدین ، طرح های سیاستگذاری و سـاختار مـدارک پایه .
بررسی پژوهش ها و جستجوی آنها نیز نشان میدهد که تاکنون پژوهشی با عنوان اثربخشی آموزش سواد رسـانه ای در کـاهش اضـطراب اطلاعـاتی در داخل کشور و خارج از کشور صورت نگرفته است و این فقـدان مـیتوانـد پیامـدهای نامطلوب زیادی برای دانشجویان و کیفیـت آموزشـی داشـته باشـد.