خلاصة:
جایگاه ممتاز علوم اجتماعی در دستیابی به توسعه پایدار امری واضح است . اما نقش آفرینی موثر این علوم در توسعه جوامع نیازمند طراحی ساز و کاری است که بتواند به "بومی سازی" در انطباق و سازگاری با ساختارهای خاص و متنوع فرهنگی – اجتماعی بپردازد. اثبات گرایان به جهت ادعا درباره تناسب پدیده های طبیعی و اجتماعی ، بر عدم ضرورت بومی سازی علوم اجتماعی اصرار دارند . اما رهیافت انتقادی با تکیه بر تاثیر اجتناب ناپذیر شرایط و ارزش های خاص اجتماعی بر فرآیند تولید علم، بومی سازی را مساله ای ضروری می داند. براساس چارچوب مفهومی می توان فرض کرد که علم بهنجار نهایتا به بومی سازی علوم اجتماعی منجر می شود. بر این اساس می توان با مفهوم سازی درونی متغیرها باتوجه به ویژگی های جامعه و انطباق فرآیندهای پژوهش علمی با شرایط موجود، علوم اجتماعی را بومی سازی نمود و با استفاده از علم بهنجار و بومی پاسخگوی نیازهای جامعه از حیث کاربردی گردید. این مقاله تلاش دارد با تکیه بر نظریات کوهن و مرتون و با استفاده از ماتریس SWOT، فرصت ها و تهدیدات اثرگذار بر فرآیند بومی سازی علم بهنجار در ایران را شناسایی کرده و با کاربست استراتژی های چهارگانه به تحلیل استراتژیک چگونگی توسعه گفتمان علمی در ایران بپردازد. یافته های پژوهش نشان می دهد که ظرفیت علمی انباشته و غنی دانشمندان ایرانی در طول تاریخ ، یک فرصت ارزشمند تلقی شده و عدم کاربردی سازی یافته های جامعه شناختی با نیازها و شرایط خاص جامعه، یکی از اصلی ترین تهدیدات پیش روی بومی سازی علوم اجتماعی در کشورمان است. از این رو به نظر می رسد بومی سازی علوم سازی علوم اجتماعی در ایران باید با تکیه بر یافته های استراتژیک، بسترهای لازم برای توسعه گفتمان علمی در کشور را فراهم نماید.
Social sciences play an important role in the development. But it must be localized. To be able to adopt the structure and characteristic of the community. Positivists emphasize the lack of need for localization of social science. But a critical approach believes that the specific values of any society, the process of knowledge production affects. Based on the theoretical concept of Cohen and metro, social science norm production could be localized adapt the ideas to real conditions of society, the most important feature is standard sciences. In this paper, using the methodology swot, weaknesses and strengths and opportunities and threats related to the identification & localization of social sciences has been determined. The findings show that capacity utilization in the history of Iranian scientists is an opportunity to develop scientific discourse. Non – application of the social sciences as well as the failure of the project will be to production of indigenous social science.
ملخص الجهاز:
اين مقاله تلاش دارد با تکيه بر نظريات کوهن و مرتون و با استفاده از ماتريس SWOT، فرصت ها و تهديدات اثرگذار بر فرآيند بومي سازي علم بهنجار در ايران را شناسايي کرده و با کاربست استراتژي هاي چهارگانه به تحليل استراتژيک چگونگي توسعه گفتمان علمي در ايران بپردازد.
از سويي ديگر تحليل و بيان اين نکته که "چه استراتژي هايي براي دستيابي و موفقيت جامعه علمي کشور در دسترسي به علوم اجتماعي بومي شده مورد نياز است " ، مي تواند به عنوان مهمترين مساله اصلي پژوهش پيش رو در نظر گرفته شود .
در نتيجه بايد گفت بنا به گزاره هاي مورد اشاره از سوي اثبات گرايان ، به نظر مي رسد که اين ديدگاه هيچگونه ضرورتي براي بومي سازي علوم اجتماعي – به حسب نيازها و ويژگي هاي خاص جوامع مختلف - قائل نمي شود اميل دورکهايم در جايي مي گويد : علوم اجتماعي توليد شده از راه و روش علمي ، بدون شک از ويژگي هاي شخصي و شرايط اجتماعي به دور خواهد بود و قابل استناد مي باشد (دورکهايم ؛ ١٩٣٨ : ٤٨-١) کارل مارکس نيز بر اين باور است که تاثير پذيري محقق از شرايط پيرامونش ، ممکن است در انتخاب موضوع او و ديگر مراحل تحقيق اش اتفاق بيافتد اما مساله مهم اين خواهد بود که با انجام کاملا علمي تحقيق مذکور ، نتايج حاصله ، عيني و تجربي خواهد بود (وبر ؛ ١٩٤٩ : ٤٧-١) .
2. Campbell, David,F,J(2006) the university business research network in science and technology knowledge production trends in the united states/European and japan ,London :praegr 3.