خلاصة:
وجود تعارض در سازمانهای امروزی امری شایع است که نیازمند برخورداری از مهارت انسانی بهینه جهت مدیریت کارای تعارض میباشد. هدف از تحقیق حاضر ارتباط بین ویژگیهای شخصیتی دبیران تربیتبدنی و سبکهای مدیریت حل تعارض میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دبیران تربیتبدنی منطقه سه شیراز میباشد (225N=) که از بین آنها تعداد 138 n=نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند . ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه ویژگیهای فردی و پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو (1992) و پرسشنامه مدیریت تعارض پوتنام و ویلسون (1987) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها پس از اطمینان از توزیع طبیعی دادهها (K-S)، (05/0توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که مولفه فراخذهنی همچنین رابطه معنادار بین .(r= 0/ و 49 sig = 0/ رابطه مستقیم و معناداری با سبک راه حل گرایی دارد( 003و رابطه منفی با سبک راه حل گرایی (r= 0/ و 36 sig = 0/ مولفه روان رنجورخویی با سبک عدم مقابله ( 042مشاهده گردید. اما مولفه برونگرایی هیچ رابطهء معناداری با هیچ یک از سبکهای (r= -0/ و 32 sig = 0/002)نتایج آزمون رگرسیون نیز نشان داد که ویژگی های شخصیتی دبیران تربیت- .(P> 0/ مدیریت تعارض نداشت ( 05بنابراین با توجه به .( R= 0/47 ، Sig =0/ بدنی رابطهء مستقیم و معناداری بر مدیریت تعارض آنها دارد ( 001نتایج تحقیق حاضر پیشنهاد میشود که توجه به تفاوت موجود در ویژگی های شخصیتی دبیران تربیت بدنی وآشنایی آنها با سبک های مدیریت تعارض میتواند نقش چشمگیری در ایجاد محیط آموزشی مطلوب که به دور ازهرگونه تعارضات مخرب باشد، داشته باشد.
Conflict is common phonemium in today`s organizations that require optimum of human skills for efficient management of conflict. The main purpose of this study was relationship between physical education teachers personality traites and conflict management styles. The statistical population consisted all Shiraz P.E teachers (N=225) that n=138 P.E teachers were selected randomly. The demographic characteristics, Neo (1992) personality traits questionnaire and Putnam and Wilson (1987) conflict management questionnaire were used. After concieved about data normality (K-S) (P>0.05, Z=0.0872). To analyze the data, descriptive statistics, Pearson's correlation and regression analysis were used. The results showed that there was direct and significant relation between openness and resolving conflict styles (r= 0.49, sig=0.003). Also there was a significant relationship between neuroticism and avoidance style (r= 0.36 , sig= 0.042) and negative correlation was observed with resolving conflict style (r= - 0.32 , sig= 0.002). But Extroversion had no meaningful relation with any of conflict management styles (p> 0.05). The results of regression test showed that P.E teachers personality traits have significant and direct impact on the conflict management styles (R= 0.47, sig= 0.001). Therefore, this study recommends that considering to difference in personality characteristics of P.E teachers and their familiarity with the conflict management styles had a significant role in creating a favorable learning environment that is free from any destructive conflicts.