خلاصة:
مقاله حاضر از نوع مروری- کتابخانهای است که با توجه به نظرات اندیشمندان و صاحبنظران در این حوزه نگاشته شده است. هدف از نگارش این مقاله افزایش آگاهی مربیان تعلیم و تربیت و افزایش حساسیت و توجه به موضوع افت تحصیلی دانش آموزان است. نتیجه این مقاله نشان میدهد که متاسفانه تمام نظامهای آموزشی از جمله نظام آموزشی ایران گریبان گیر معضلی به اسم افت تحصیلی است که بعضی از عوامل آن شناخته شده و در جهت رفع آن نیز راهکارهایی ارائه شده است؛ اما این تمام حقیقت نیست بلکه این مهم نیازمند کارهای پژوهشی بیشتر و راهکارهایی عملی بهتر با پشتوانه علمی تر است.
ملخص الجهاز:
در برخی مطالعات افت را به معنی هر گونه اختلالی که در روند تحصیل دانش آموز ان پدید می آید )آهنچیان، 1385)، یا مفهومی که مقصود از آن کاهش عملكرد دانش آموز از سطح رضایت بخش به سطح نا مطلوب است )گلشن فومنی، 1375)، و یا معضلی که در غالب جنبه ها ک مختلف چون غیبت مكرر از مدرسه، ترک تحصیل قبل از موعد مقرر، تكرار پایه تحصیلی، کیفیت نازل تحصیلی و کسب محفوظات به جاک معلومات ظاهر می گردد )الهام پور، 1384)، تعریف شده است.
افت تحصیلی دانش آموزان نه تنها باعث اتلاف وقت و هزینه ها ی جاری آموزش و پرورش می شود بلكه باعث ایجاد مسائل و مشكلات روحی - روانی، خانوادگی و اجتماعی برای دانش آموزان نیز می گردد، بر پایه مطالعات انجام شده این مشكل هر ساله در حال افزایش بوده به گونه ای که بسیاری از دانش آموزان نمی توانند از عهده محتوای آموزشی مدون برآمده و یا آنها را در موعد مقرر به اتمام رسانند.
افت تحصیلی یا ترک تحصیل دانش آموزان، نه به عنوان یک مشكل شخصی، بلكه به عنوان یک مشكل اساسی اجتماعی مطرح بوده، باید برای حل این مشكل گام های اساسی برداشت، زیرا مسایل ناشی از آن در آینده گریبان گیر جامعه خواهدشد )رحیمی پردنجبانی و همكاران،1391).
Determining the Quality of Educational Climate across Multiple Undergraduate Teaching Sites Using the Dreem Inventory.