ملخص الجهاز:
و در ضمن يادآور مي شود كه[ رجاء] امري فطري است تا طلب خودبخود بتوانداين منزل را طي كند و با مراجعه به دل خويش و تامل درالطاف الاهي و تجليات رحماني و رحيمي به مرتبه[ رجاء] برسد و از ياس و نوميدي - كه موجب قعود و ترك سير است نهايت آرزوي شيطان است برهد: به خويشتن باز گرد و در خويشتن فطري خويش بينديش و پناه اصلي خود را بياب و رو به سوي او كن و از او در او گريز و از دره سياه و سرد مهيب ياس و نوميدي به قله روشن و آفتابزار[ رجاء] واميد برآي شيخ آنگاه براي استوارسازي اصل[ رجاء] در جان طالب ورقي از زبور توحيد و معرفت را در برابرا و مي گشايد و جملاتي از[ مناجاه الراجين ] (رازدل گويي اميدواران ؟ از حضرت امام علي بن الحسين زين العابدين[ ع] - نيايشگر بزرگ زيبايي وابديت - مي آورد تا جوينده را به سرچشمه ديگري از سرچشمه هاي نيروگيري و توانجويي براي سير در اين راه راهبري كرده باشد.
شيخ معلم - رحمه الله عليه - پس از ساختن روح طالب بااين هندسه و معماري (كه از مبارزه با ياس وايجاداميد و رجاء به رحمت و فيض پروردگار رحمان فياض و عفو پرودگار غفور غفار مي آغازد و با ياد كرد 10اصل به مرتبه اوجگيري شورطلب و واسطه جويي براي استفاضه و قرب و توسل به ذيل عنايات واسطه فيض و تذكر ليلي و نهاري او مي رسد) كه در حقيقت شامل نقشه اي جامع از همه ابعاد[ توحيداستكمالي] است و همين بخش بخش عمده[ جهت دهي] اين نامه اختصاري است به ذكر برنامه عملي مي پردازد يعني پس ازايجاد زمينه عمل و شوق طلب و نشان دادن راه آن به ياد كرد مقامات عملي مي گرايد و باختصار اين دو عمل كليدي و مهم را ياد مي كند: 1 تفكر و تامل (فكر و خلوت ).