ملخص الجهاز:
علاوه بر آن راه ديگري هم در پيش روي من نبود يا بايد در ده مي ماندم و همان كارهاي توي ده و كشاورزي را مي كردم يااين كه به قم مي آمدم چون آن جا درس طلبگي بيش ازاين مقدور نبودالبته عموي من مي توانست درس بدهداما نه طلبه اي بود و نه جاذبه اي .
اين دوره براي من بسيار بسيار سازنده بود البته اطلاعات مبهمي دارم چون آن موقع تشخيص زياد نبود ولي پايه سياسي فكر ما را همان سالها محكم كرد.
البته براي آن زمان به نظر من كار بسيار موثر و مفيدي بود و در شد حوزه و طلبه ها نقش اساسي داشت چون مهمترين مسائل فكري آن زمان را در رابطه با تبليغات عليه اسلام كه در دانشگاهها يا در سطح روشنفكران و غربزده ها و مجامع ماركسيستي مطرح بود در آن مجله به صورت مقالات تحقيقي مطرح مي كرديم وازاسلام دفاع مي نموديم .
حوزه ازاين مساله خالي بود در حوزه اگر بشود - شايد هم هست من نمي دانم - رشته هاي هنري همه ابعاد هنر را براي كساني كه درس مي خوانند تنظيم مي كردند و طلبه ها را با آنها آشنا مي ساختند به نظر مي رسد كه در آينده خيلي مي توانستيم استفاده كنيم .
بعلاوه مساله اي كه مهم است اين است كه ما در گذشته وقتي درس مي خوانديم معمولاانگيزه هاي مادي نمي توانست محرك تحصيل ما باشد چون آينده روشن نبود و ممكن بود تا آخر عمر توي حوزه با همام فقر زندگي كنيم يعني هيچ تضميني نبود كه وقتي به يك سطحي رسيديم در جايي شغلي بدست آوريم حتي شغلي مثل پيشنمازي .