خلاصة:
پژوهش حاضر به منظور مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با درمان شناختی-رفتاری در کاهش علائم اضطرابی و افزایش پذیرش مادران دارای کودکان اتیسم صورت گرفت. این پژوهش از نوع طرح شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد.
گروه های آزمایشی شامل دو گروه درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی-رفتاری بود. هر دو گروه ده جلسه درمان را یک بار در هفته دریافت کردند. 12 نفر هم در گروه کنترل گماشته شدند که تحت درمان قرار نگرفتند. به منظور سنجش میزان اضطراب افراد از سیاهه اضطراب بک و جهت سنجش میزان پذیرش از پرسشنامه پذیرش و عمل استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شد. مقایسه گروه های درمانی حاکی از آن بود که اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با درمان شناختی-رفتاری بر کاهش اضطراب و ارتقای پذیرش مادران تفاوت محسوسی نداشت، ولی ماندگاری اثر درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد در مرحله پیش آزمون–پیگیری در کاهش اضطراب و افزایش پذیرش بیشتر از درمان شناختی-رفتاری بود. بنابراین، پژوهش درمجموع حمایتی تجربی برای به کارگیری درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای مادران دارای کودکان اتیسم فراهم می آورد.
This study investigated the effectiveness of group therapy based on acceptance and commitment (ACT) compared with cognitive-behavior therapy on decreasing anxiety and increasing acceptance of mothers of autistic children. This study was quasi-experimental design with pre-test and post-test with control group. The experimental groups were consisted of two groups based on acceptance and commitment group therapy (ACT) and cognitive- behavioral therapy (CBT) respectively. Both groups were received ten sessions treatment. 12 people were employed in the control group who were not treated. In order to evaluate the level of anxiety and acceptance, two questionnaires were used: Beck Anxiety Inventory (BAI) and the Acceptance and Action Questionnaire (AAQ-II). Comparing treatment groups showed that between the effectiveness of group therapy based on acceptance and commitment with cognitive behavioral therapy on reducing maternal anxiety and promoting acceptance was not significantly different. However, the impact of group therapy based on acceptance and commitment in pre-test and follow-up was more than cognitive behavior therapy. Therefore, the current research and ACT provide empirical support for mothers with ASD children.
ملخص الجهاز:
مقايسه اثربخشي درمان گروهي مبتني بر پذيرش و تعهد و درمان شناختي -رفتاري بر کاهش علائم اضطراب مادران داراي کودکان اتيسم o Compare the Effectiveness of Group Therapy Based on Ac- ceptance and Commitment and Cognitive-Behaviora Therapy on Reducing Anxiety of Mothers of Autistic Chidren o دکتر جواد اژه اي * دکتر مريم صيادشيرازي * دکتر مسعود غلامعلي لواساني * دکتر عبدالرحيم کسايي اصفهاني ** چکيده پژوهش حاضر به منظور مقايسه اثربخشي درمان مبتني بر پذيرش و تعهد با درمان شناختي -رفتاري در کاهش علائم اضطرابي و افزايش پذيرش مادران داراي کودکان اتيسم صورت گرفت .
کليد واژه ها: درمان مبتني بر پذيرش و تعهد، درمان شناختي -رفتاري ، اضطراب ، پذيرش o دريافت مقاله : ١٣٩٥/٩/١٧ تصويب نهايي : ١٣٩٥/١٢/١ * دانشکده روانشناسي تربيتي و مشاوره دانشگاه تهران ** گروه راهنمايي و مشاوره دانشگاه خوارزمي مقدمه «اتيسم » يکي از اختلال هاي فراگير رشد دوران کودکي است که با رفتارهاي کليشه اي ، تحريک پذيري ، رفتارهاي تخريبي و اشکال جدي در ارتباط اجتماعي کودک مشخص مي شود و معمولاً قبل از سه سالگي بروز مي کند، طيف اختلال هاي اتيسم تأثيرات شديدي بر زندگي خانوادگي مي گذارد و والدين کودکان مبتلابه اتيسم با چالش هاي فراواني روبرو هستند (چيمه ، پوراعتماد و خرم آبادي ، ١٣٨٦).
G. (2012) Randomized cinica tria of Cognitive Behaviora Therapy (CBT) versus Acceptance and Commitment Therapy (ACT) in the treatment of mixed anxiety disorders.