خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه ابعاد کیفیت آموزشی کلاس و ارزیابی های شناختی با هیجان های تحصیلی و پیامدهای انگیزشی آن بر اساس نظریه کنترل– ارزش پکران میباشد. بدین منظور ۵۸۶ دانش آموز دختر و پسر پایه نهم متوسطه شهر تهران به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه هیجان های تحصیلی، مقیاس انگیزش تحصیلی و کنترل تحصیلی، فعالسازی شناختی، درک از بازخورد معلم، و مقیاس های دشواری تکلیف، ارزش تکلیف، ارزشیابی تبحری و کیفیت تدریس معلم را تکمیل کردند. ارتباط متغیرها در قالب یک مدل ساختاری بررسی و به روش تحلیل مسیر آزمون شده و برازش آن تائید شد. نتایج حاصل از آزمون مدل نشان داد فعالسازی شناختی، دشواری تکلیف، ارزشیابی تبحری و بازخورد پیشرفت بر ارزیابی های شناختی اثر مستقیم و معناداری دارند. فعال سازی شناختی و دشواری تکلیف به طور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق متغیرهای واسطه بر هیجان های مثبت و منفی و انگیزش خودمختار اثر معناداری دارند. اثر مستقیم بازخورد پیشرفت بر هیجان های مثبت، و اثر غیرمستقیم آن بر هیجان های منفی و انگیزش خودمختار معنادار بوده اما کیفیت تدریس تنها بر هیجان های منفی اثر مستقیم و معنادار داشته و از طریق آن برانگیزش خودمختار تأثیر دارد. همچنین کنترل تحصیلی و ارزش تکلیف بر هیجان های مثبت و منفی و انگیزش خودمختار، و هیجان های مثبت و منفی برانگیزش خودمختار اثر معناداری دارند. بنابراین ابعاد کیفیت آموزشی به عنوان عامل های محیطی کلاس بر ارزیابی های شناختی اثر داشته و هردو از تعیین کننده های هیجان های تحصیلی می باشند و این هیجان ها برانگیزش خودمختار دانش آموزان تأثیر دارند.
The aim of present study was to investigate the relationship between the quality of classroom instruction and cognitive appraisals with academic emotions and their motivational outcomes, based on Pekrun’s control- value theory. The participants were 586 nine grade students (male and female) in Tehran that selected using multistage cluster sampling method. The participants completed five questionnaires, Academic Emotions Questionnaire (AEQ), Academic Motivation Scale (AMS), Academic Control Scale, Cognitive Activation Questionnaires and Perceived Teacher Feedback, Questionnaire and four scales, task difficulty, task value, mastery evaluation and Teacher’s Quality of Teaching Scale. The relation between variables were examined by a structural equation modeling and tested with path analysis method that the model was confirmed. The results of path analysis showed that cognitive activation, task difficulty, mastery evaluation and achievement feedback had significant and direct effects on cognitive evaluations. Cognitive activation and task difficulty had direct and indirect significant effects on positive and negative emotions and self-determined motivation, through mediatory variables. Achievement feedback had a significant direct effect on positive emotions and it had indirect significant effects on negative emotions and self-determined motivation. However teacher instruction quality had only a direct effect on negative emotions and an indirect effect on self-determined motivation. Also academic control and task value had significant effects on positive and negative emotions and self-determined motivation, and this emotions had significant effect on self-determined motivation. Therefore instructional quality as classroom environmental factor affect on cognitive appraisals and they are both determinants of positive and negative emotions experienced in classroom, And these emotions affect on self-determined motivation of students
ملخص الجهاز:
رابطۀ ابعاد کيفيت آموزشي کلاس و ارزيابي هاي شناختي با هيجان هاي تحصيلي و پيامدهاي انگيزشي آن o The Reation of Cassroom Instructiona Quaity and Cognitive Appraisas with Academic Emotions and o دکتر زينب رّباني * its Motivationa Outcomes دکتر سياوش طالع پسند* دکتر اسحق رحيميان بوگر * دکتر محمد علي محمدي فر* چکيده هدف از پژوهش حاضر تعيين رابطه ابعاد کيفيت آموزشي کلاس و ارزيابي هاي شناختي با هيجان هاي تحصيلي و پيامدهاي انگيزشي آن بر اساس نظريه کنترل – ارزش پکران مي باشد.
در اين نظريه ، ارزيابي هاي شناختي به عنوان عامل اصلي ايجادکننده هيجان هاي تحصيلي در نظر گرفته شده است که شامل دو گروه ارزيابي مي باشد، نخست «کنترل ذهني» (درک کنترل ) بر فعاليت ها و پيامدهاي پيشرفت است که توسط انتظارات و ادراکات شايستگي ، مانند خودکارآمدي و خودپندارشت هاي توانايي مشخص مي شود و ديگري «ارزش ذهني» اين فعاليت ها و پيامدهاست که بيانگر اهميت درک شده آنها بوده و مي تواند دروني (براي مثال علاقه ذاتي به رياضي ) يا بيروني (براي مثال ارزش گذاري يک فعاليت به دليل اينکه موجب پاداش بيروني مي شود) باشد (پکران ، ٢٠٠٦، به نقل از آرتينو، هولمبويي ودارنينگ ، ٢٠١٢).
در پژوهش حاضر بر اساس نظريه «کنترل - ارزش هيجان هاي پيشرفت پکران »، مدلي ساختاري براي هيجان هاي تحصيلي طراحي شده و هدف بررسي تأثير ابعاد کيفيت آموزشي به عنوان عامل هاي محيطي کلاس بر هيجان هاي تحصيلي و پيامدهاي انگيزشي آن ، به واسطه ارزيابي هاي شناختي مي باشد.
Contro-vaue theory: Using achievement emotions to improve understanding of motivation, earning, and performance in medica education: AMEE Guide No. 64.