خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی سطوح مختلف آموزش برنامه غنیسازی زندگی زناشویی با توجه به آموزههای روانشناختی اسلامی بر دلزدگی زناشویی زوجین، بهروش نیمهآزمایشی (با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه گواه) انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه والدین دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر فارسان در سال 1398 بود که تعداد 120 نفر از ایشان بهروش در دسترس انتخاب و در چهار گروه 30 نفره (سه گروه آزمایش و یک گروه گواه) گمارده شدند. در مرحله پیشآزمون، مقیاس دلزدگی زناشویی بر روی تمام گروهها اجرا شد و گروههای آزمایش برنامه غنیسازی زندگی زناشویی بر اساس آموزههای روانشناختی اسلامی را دریافت نمودند. پس از آخرین جلسه مداخله و همچنین در مرحله پیگیری سه ماهه، پسآزمون بر روی همه گروهها اجرا شد. دادههای بهدست آمده بااستفاده از روش تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین دلزدگی زناشویی گروههای آزمایشی با یکدیگر و با گروه گواه تفاوت وجود دارد. بنابراین میتوان گفت که میان تأثیر سطوح مختلف آموزش برنامه غنیسازی زندگی زناشویی بر دلزدگی تفاوت وجود دارد. همچنین میان سطوح دلزدگی زناشویی گروههای آزمایشی با گروه گواه نیز تفاوت معنادار وجود دارد و ماندگاری برنامه مداخله نیز پس از سه ماه پابرجا بود.
Seyed Najaf Hashemi Baba Heidari1, Reza Ahmadi2, Tayebeh Sharifi3, Ahmad Ghazanfari4
The present research aimed to compare the effectiveness of different levels of educating the
program of enriching marital life based on Islamic psychological teachings on couples' marital
boredom with a quasi-experimental method and pretest-posttest design with a control group
and a follow-up phase. The population included all parents of the first grade high school girl
students in the city of Farsan in 2019 and 120 parents were selected by the convenience
sampling and were placed in four groups of 30 (three test groups and one control group). In
pretest phase, the marital boredom scale was performed among all groups. The test groups
received an education of the program of enriching marital life based on Islamic psychological
teachings (at short, medium, and long-term levels) and the control group did not receive any
education. At the end of intervention period and three months later, posttest and follow-up test
were given. ANOVA with repeated measures was applied to analyze the data. In the matter of
marital boredom, the findings showed that there was a significant difference between the test
groups and each other as well as the control group. The long-term intervention program had
more effectiveness than other two interventions on the test groups. Moreover, the intervention
program remained stable after 3 months.