خلاصة:
چکیده زمینه و هدف: برنامه آموزشی، زمانی میتواند ارزشمندی خود را توجیه کند که شواهد قابل اطمینان و معتبری در مورد تاثیر آموزش بر بهبود عملکرد شرکت کنندگان عرضه کند. هدف این پژوهش، سنجش اثربخشی آموزشهای فراگیران دوره 15 درجهداری مجتمع آموزشی زنان پلیس در سطح رفتار است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را فراگیران دوره 15 درجهداری مجتمع آموزشی زنان پلیس و فرماندهان بلافصل آنها به تعداد 120 نفر تشکیل دادهاند که به صورت تمام شمار مورد پرسش قرار گرفتهاند. دادهها با استفاده از دو پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا(آلفای کرونباخ سنجش رفتار فراگیران از دیدگاه خودشان و فرماندهان آنها، به ترتیب 89/0 و 84/0)، جمعآوری و با کمک آزمون تی استیودنت در نرم افزار SPSS تحلیل شدند. یافتهها و نتیجهگیری: پژوهش نشان داد که در مجموع آموزشهای درجهداران دروه 15 اثربخش بودهاند اما از نظر میزان اثربخشی بین دروس مختلف تفاوت وجود دارد. از دیدگاه فرماندهان از میان دروس عمومی، اصول عقاید، احکام عمومی و منش انتظامی، و از بین دروس تخصصی، احکام تخصصی، کارورزی و حفاظت اطلاعات میانگین بیشتری داشتهاند. از دیدگاه فراگیران هم، اصول عقاید، آیین نامهها و احکام عمومی در بین دروس عمومی و دستگیری، بازداشت و بدرقه متهم سلاح شناسی و ایست و بازرسی، میانگین بیشتری داشتهاند.
As expectations for education increase, expectations and expectations increase as well. The purpose of the present study was to evaluate the effectiveness of the 15 degree courses in behavioral training of police women. The purpose of this study is applied and in terms of descriptive-survey method. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire and the statistical population consisted of two sections of commanders and rank-holders of its 15th complex. And the sample size in both sections is 120 people in total. Content validity and reliability of the questionnaire. It is calculated. Research findings show that from the viewpoints of commanders, the "doctrine" is the first, the "general commandments" is the second, and the "law enforcement" is the third. Second, "Practitioners" lesson, "Student apprenticeship", and "Professional information protection training", third. In the public lessons from the learners perspective, the lesson "Principles of Opinion" is in the first place, the "Rules of Procedure" in the second place and in the "General Rules" lesson in the third place. Charged Charger is in the first place, "Weapons training" is in the second place and "Checkpoint, car and places training" is in the third place.
ملخص الجهاز:
هدف اين پژوهش ، سنجش اثربخشي آموزش هاي فراگيران دوره ١٥ درجه داري مجتمع آموزشي زنان پليس در سطح رفتار است .
درخشان (١٣٩٢) ، در پژوهشي اثربخشي برنامه هاي آموزش تخصصي فراگيران درجه داري رسته آگاهي ناجا را با الگوي کرک پاتريک ١ بررسي نموده و نشان داده که رضايت فراگيران از صلاحيت رفتاري اساتيد دوره و برنامه هاي آموزشي نسبتا ضعيف ، ميزان يادگيري فراگيران نسبتا مطلوب و ميزان تغييرات رفتاري و عملکردي از نگاه فرماندهان بلافصل ، ضعيف است و بنابراين فراگيران مذکور در حوزه دانش ، مهارت و نگرش حرفه اي، از توانايي مطلوب در حوزٔە خدمتي برخوردار نبوده اند.
حسيني(١٣٩٢) ، در پژوهشي با هدف بررسي اثربخشي آموزش هاي تخصصي فراگيران فارغ التحصيل درجه داري رسته اداري آموزشگاه علمي تخصصي شهيد چمران ناجا دريافت که دوره آموزشي تخصصي داراي اثربخشي مثبت است .
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي اثربخشي آموزش فراگيران دوره ١٥ درجه داري مجتمع آموزشي زنان پليس در سطح رفتار انجام شد و نشان داد که به طور کلي ميتوان اين آموزش ها را اثربخش دانست ، اگرچه از نظر ميزان اثربخشي بين دروس مختلف تفاوت وجود داشت .
نتايج اين پژوهش در مورد اثربخشي آن دسته از دروس عمومي و تخصصي که از ديدگاه فرماندهان و خود فراگيران در محيط خدمت و در عمل در موفقيت کاري آن ها موثر بوده است ، با نتايج تحقيق درخشان (١٣٩٢) ، حسيني(١٣٩٢) و قاسمي(١٣٩٤) همسو است و در دروسي که داراي کمترين اثربخشي هستند ميبايست به شيوه هاي يادگيري توجه کرد.