خلاصة:
نتایج پژوهشهای متعدد، از کاستیهای فرایند کارورزی حکایت دارد. خلأ رویکرد مربیگری در تربیت حرفهای و کارورزی مشهود است که منجر به کاستیهای بسیاری در فرایند کارورزی شده است. از این رو، هدف پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفهها و عناصر اثرگذار بر مربیگری فرایند کارورزی دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان بود. به این منظور، مطالعة کیفی با روش نظریة دادهبنیاد و طرح نوخاسته انجام گرفت. 13 نفر از صاحبنظران به روش نمونهگیری هدفمند و با معیار اشباع نظری دادهها انتخاب شدند. جامعة مورد بررسی خبرگان دانشگاهی مطلع از تربیت معلم و فرایند کارورزی آن، شامل افرادی بودند که در زمینة مربیگری فرایند کارورزی دانشجومعلمان دارای تجارب زیسته بودند و در بازة زمانی 1386 تا 1396 اقدام به تألیف کتاب، مقالة علمی- پژوهشی، طرح پژوهشی کردهاند. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته بهره گرفته شد. پرسشهای اصلی مصاحبه با تکنیک 5W1H طراحی و اجرا شد. ضریب پایایی بین کدگذاران 78/0، و پایایی کدگذاری مجدد 89/0 بهدست آمد. برای شناسایی مضامین و مقولههای مربیگری فرایند کارورزی دانشجومعلمان، روش تحلیل مضمون بهکار گرفته شد. در نهایت، 13 مؤلفة اثرگذار در مربیگری فرایند کارورزی دانشجومعلمان شناسایی شد که عبارتاند از بالندگی حرفهای، کنشگران، فرایند یاددهی- یادگیری، انتخابگری، تعاملات متأملانه، ساختار، انگیزانندهها، سازگاری و انطباق، فرهنگ، برنامة درسی، تسهیلگری، مدیریت و رهبری و تضمین کیفیت.
The results of various researches indicate the shortcomings of the internship process. The lack of a coaching approach in vocational training and internships is evident, which has led to many shortcomings in the internship process.Therefore, the purpose of this study was to identify the components and elements affecting the coaching process of student-teacher internship at Farhangian University. For this purpose, a qualitative study with the approach of Grounded Theory and emerging design was implemented.Thirteen experts were selected by purposive sampling method with theoretical data saturation criteria. The study population of university experts aware of teacher training and its internship process included people who have lived experience in coaching the internship process of students and teachers and in the period 2007-2017 have authored a book, scientific-research article, research project. Semi-structured interviews were used to collect data. The main interview questions were designed and implemented through 5W1H technique.The reliability of intercoders was 0.78, and re-encoding reliability was 0.89. Thematic analysis was used for identifying themes and categories of the coaching in process of teacher-students intership. Finally, components were identified affecting the student-teachers coaching intership, including Professional development, Practitioners,Teaching-Learning process, Selectivity, Interactive Interactions, Structure, Motivators, Adaptation, Culture, Curriculum, Facilitation, Management and Leadership and Quality Assurance.
ملخص الجهاز:
com مقدمه کيفيت و گسترة پيشرفت هاي فراگيران از طريق شايستگي، حساسيت و انگيزش معلم پيش بينيپذير است (ساريتا و سونيا١، ٢٠١٦) بخشي از اين شايستگيها از طريق دورة تربيت معلم براي توسعۀ حرفه اي آنان در مواجهه با چالش هاي فرايند ياددهي-يادگيري با يادگيرندة پيچيده در عصر پيچيدگي، حاصل ميشود (محمدي چابکي، ١٣٩٢، ص ٦١)، اين امر با لحاظ ١.
از اين رو، توسعۀ تکنيک هاي آموزشي «آموزش مبتني بر عمل »٤ و فعاليت هاي «اصلي »٥ يا «سطح بالاي »٦ تدريس براي تبديل دانشجومعلمان از فردي مبتدي به حرفه اي به منظور مسئوليت پذيري در کلاس درس ضروري است (مک دونالد، کاظمي و کاوناگ ٧، ٢٠١٣؛ آي ايي اي ٨، ٢٠١٣؛ وايندشيتل ٩ و همکاران ، ٢٠١٢؛ مهرمحمدي، ١٣٩٤؛ ايي تي اس ١٠، ٢٠١٥).
بررسيها نشان داد، پژوهشي جامع که در آن مؤلفه هاي مربيگري فرايند کارورزي در دانشگاه بررسي شده باشد، انجام نگرفته است ، لذا با توجه به تفاوت هاي موجود در اهداف کلان و ارزش هاي حاکم بر تربيت معلم ايران در مقايسه با ساير کشورها، از جمله مطالبۀ معلم در طراز جمهوري اسلامي ايران و شکل گيري هويت يکپارچۀ اسلامي- ايراني- انقلابي (مادة ٢ اساسنامۀ دانشگاه فرهنگيان )، ميتوان گفت شناسايي مؤلفه هاي بومي مربيگري فرايند کارورزي، راه کارهاي مناسب را براي ساختارسازي کيفيت در اين حوزه فراهم ميکند.
پيش فرض طرح گليزر اين است که بايد امکان داد نظريه از داده تکوين يابد، نه اينکه مقوله هاي ويژه اي را مورد تأکيد قرار داد (بازرگان ، ١٣٩٤الف )؛ بنابراين ، سعي شد مؤلفه هاي مربيگري فرايند کارورزي دانشجومعلمان از تحليل مصاحبه ها استخراج شود.