خلاصة:
هدف از پژوهش مقایسه تاثیر ذهنآگاهی و مدیریت خشم بر خشم، اضطراب و افسردگی دانشآموزان آزاررسان پسر دوره متوسطه اول است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر دوره متوسط اول شهر کرج، در سال تحصیلی 98-97 است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، جزء دسته پژوهش های کاربردی و به لحاظ گردآوری داده ها، نیمه آزمایشی دارای طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری تحقیق شامل تمام دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر کرج است که در سال تحصیلی 1398- 1397 مشغول به تحصیل بودند. برای اجرای پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شد. ابتدا 400 دانشآموز به پرسشنامه آزاررسانی-آزارپذیری اولویس (OBVQ) پاسخ دادند. سپس 60 دانشآموز براساس نقطه بُرش بالینی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. شرکتکنندگان بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایشی (هر گروه 15 نفر) و یک گروه گواه (15نفر) تقسیم شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه های استاندارد آزاررسانی-آزارپذیری اولویس، خردهمقیاس خشم از پرسشنامه باس و پری(BPAQ)، سیاهه اضطراب بک (BAI) و سیاهه افسردگی کواکس(CDI) استفاده شد. مداخله شامل آموزش برنامههای ذهنآگاهی (8 جلسه 60 دقیقهای) و مدیریت خشم (6 جلسه 60 دقیقهای) بود. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که روش مداخله آموزش ذهنآگاهی در کاهش اضطراب، و آموزش مدیریت خشم در کاهش خشم و افسردگی تأثیرگذار است. این پژوهش همچنین نشان داد که بین اثربخشی ذهنآگاهی و مدیریت خشم تفاوت معناداری وجود دارد و هر دو میتوانند بهعنوان برنامه تکمیلی در بهبود آزاررسانی تأثیرگذار باشند.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of mindfulness and anger management on anger, anxiety and depression in first grade in bullying among boy high school students. The statistical population includes all male high school students in Karaj, in the 97-98 academic year. The present study in terms of purpose, was applied research and in terms of data collection, quasi-experimental had a pre-test and post-test design with a control group. First, 400 school students responded to the Olweus Bully/Victim Questionnaire (OBVQ). Then, 60 school student were selected with random sampling method and based on the clinical point cutoff score and were divided in two groups of experiment (n =15) and control (n = 15). The experimental group was trained according to the protocol of mindfulness, anger management and the control group did not receive any training. The instruments were Buss-Perry Aggression Questionnaire (BPAQ) , Beck Anxiety Inventory (BAI), Children’s Depression Inventory (CDI), Mindfulness Training Protocol (8 session, 60 minute), and Anger Management Training Protocol (6 session,60 minute). The results of analysis of covariance (ANCOVA) showed that the intervention method of mindfulness training is effective in reducing anxiety, and anger management training is effective in reducing anger and depression. This research also showed that there is a significant difference between the effectiveness of mindfulness and anger management and both can be effective as a complementary program in reducing bullying.
ملخص الجهاز:
643352 تأثير ذهن آگاهي و مديريت خشم بر خشم ، اضطراب و افسردگي دانش آموزان آزاررسان پسر دوره ي متوسطه اول The Effectiveness of Mindfulness and Anger Management training on Anger, Anxiety, and Depression in High School Male Bullies الهه سرآباداني Elaheh Sarabadani * ذکراله مروتي Zekrollah Morovati ** مجيد يوسفي افراشته Majid Yousefi Afrashteh *** چکيده هدف از پژوهش ، مقايسه ي تأثير ذهن آگاهي و مديريت خشم بر TAhbespruarpctose of this study was to investigate theخشم ، اضطراب و افسردگي دانش آموزان آزاررسان پسر دوره ي effectiveness of mindfulness and angerمتوسطه اول است .
icnosnttrruoml egnrtosupusediddinotthrsecsetiuvdeyanwyerteraBinuisnsg-متغيرهاي مورد مطالعه از پرسشنامه هاي استاندارد آزاررساني - Beck ,BPAQ()Aggression Questionnaire آزارپذيري اولويس ، خرده مقياس خشم از پرسشنامه ي باس و Children’s Depression ,BAI()Anxiety Inventory پري (BPAQ)، سياهه ي اضطراب بک (BAI) و سياهه ي Mindfulness Training Protocol ,CDI()Inventory افسردگي کواکس (CDI) استفاده شد.
واژه هاي کليدي : ذهن آگاهي ، مديريت خشم ، خشم ، اضطراب ، Keywords: Mindfulness, Anger Management, افسردگي ، آزاررساني Anger, Anxiety, Depression, Bullying *انشجوي کارشناسي ارشد روان شناسي عمومي ، دانشکده علوم انساني ، دانشگاه زنجان ، زنجان ، ايران **نويسنده مسئول : استاديار گروه روان شناسي ، دانشکده علوم انساني ، دانشگاه زنجان ، زنجان ، ايران ***استاديار گروه روان شناسي ، دانشکده علوم انساني ، دانشگاه زنجان ، زنجان ، ايران Email: z.
اين نتيجه نشان دهنده ي تفاوت ميانگين پس آزمون اضطراب در گروه هاي پژوهش (ذهن آگاهي ، مديريت خشم و کنترل ) است .