خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی کیفیت نظام آموزش عالی ایران براساس موازین رتبهبندیهای جهانی و ارائه رهیافتهایی برای برنامهریزان آموزش عالی کشور است که از رویکرد تحقیق کیفی از نوع تئوری زمینهایی بهره گرفته است. شرکتکنندگان در تحقیق، افراد صاحبنظر در موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه تهران، موسسه آموزش عالی بیمه اکو، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه فنی و حرفهایی بود. ابزار مورد استفاده در پژوهش، مصاحبه نیمهساختارمند، به گونهایی که 16 نفر از افراد آگاه به حوزه مورد مطالعه با روش نمونهگیری گلولهبرفی مورد مصاحبه قرار گرفتند و مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه داشت. مدت زمان مصاحبهها از60-30 دقیقه در نوسان بود. برای اعتبار سنجی دادهها از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و مرور خبرگان غیر شرکتکننده در پژوهش استفاده شد. همچنین در تجزیه و تحلیل دادهها نیز از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد چالشهای اقتصادی، چالشهای فرهنگی-اجتماعی، چالشهای سیاستگذاری، چالشهای مدیریت دانشگاهی، چالشهای زیرساختی، چالشهای آموزشی و چالشهای پژوهشی از عواملی هستند که منجر به ضعف رتبه دانشگاههای کشور در رتبهبندیهای جهانی شدهاند. در این راستا، لایهگذاری، افزایش کارآیی و اثربخشی عملیاتی، تغییر مسیر سیاستها، گذر از رشد به توسعه و تقویت ارتباطات بینالمللی، از جمله راهبردهای ارائه شده به منظور بهبود رتبه دانشگاههای ایران در رتبه بندیهای مذکور، شناسایی شده است.
Using the grounded theory-type qualitative approach, this study aims to investigate the challenges of Iran's higher education system according to the world ranking standards and suggest some new strategies to the country’s higher education policymakers and planners. Participants included 16 experts and senior officials from the Institute for Higher Education Research and Planning, University of Tehran, Eco Insurance Higher Education Institute, Alameh Tabatabae University and Technical and Vocational University whom were selected via snowball sampling method. Semi-structured interviews were applied to collect data based on theoretical saturation which were lasting between 30 and 60 minutes. For data validation both participants review (member check) and review by external experts (external check) were applied. Data was analyzed using open, axial, and selective coding. The findings showed that the following challenges have resulted in the poor position of the country's universities comparing with world ranking indicators: economic, sociocultural, policy-making, university management, infrastructural, educational, and research. Accordingly, layering, increasing operational efficiency and efficacy, policy changes, and transition from growth to development and reinforcement of international communications were the strategies proposed for improving the ranking of Iranian universities in the above ranking system.