خلاصة:
مقدمه: با توجه به اینکه اکثر مطالعات انجام شده در مورد اثر بخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی برای بزرگسالن بوده و مطالعات کمی در مورد دانش آموزان صورت گرفته است بنابراین، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی در اصلح نگرش های ناکارآمد و همچنین افزایش امید به زندگی نوجوانان انجام گرفت.
روش: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی بوده و در مجموع ١٠٠ نفر انتخاب و با روش جایگزینی تصادفی در چهار گروه کنترل و آزمایش قرار گرقتند. هر چهار گروه پرسشنامه مقیاس نگرش ناکارآمد و امید به زندگی را تکمیل کردند و دو گروه آزمایش طی ٨ جلسه ٢ ساعته، تحت آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند. بعد از آموزش دوباره هر چهار گروه پرسشنامه های امید به زندگی و نگرش ناکارآمد را تکمیل نمودند. سپس داده ها جمع آوری و از طریق نرم افزار ٢٠ SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج به دست آمده از این مطالعه در مورد اثر بخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اصلح نگرش نا کارآمد نشان داد که نمرات پیش آزمون در دو گروه کنترل و آزمایش معنی دار است )0/01=p (. همچنین در مورد افزایش امید به زندگی نیز نمرات پیش آزمون در دو گروه کنترل و آزمایش معنی دار به دست آمد )٠/٠٦≥p(. نتیجه گیری: نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان داد که آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی در اصلح نگرش های ناکارامد و افزایش امید به زندگی در دانش آموزان موثر است.
ملخص الجهاز:
بررسي اثر بخشي درمان شناختي مبتني بر ذهن آگاهي بر اصلاح نگرش ناکارآمد و اميد به زندگي دانش آموزان صادق نظري کارشناسي ارشد، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد شهرکرد، شهرکرد، ايران چکيده مقدمه : با توجه به اينکه اکثر مطالعات انجام شده در مورد اثر بخشي درمان شناختي مبتني بر ذهن آگاهي براي بزرگسالان بوده و مطالعات کمي در مورد دانش آموزان صورت گرفته است بنابراين ، اين مطالعه با هدف بررسي تأثير درمان شناختي مبتني بر ذهن آگاهي در اصلاح نگرش هاي ناکارآمد و همچنين افزايش اميد به زندگي نوجوانان انجام گرفت .
يافته ها: نتايج به دست آمده از اين مطالعه در مورد اثر بخشي درمان شناختي مبتني بر ذهن آگاهي بر اصلاح نگرش نا کارآمد نشان داد که نمرات پيش آزمون در دو گروه کنترل و آزمايش معني دار است (٠٠١=p ).
نتيجه گيري: نتايج به دست آمده از اين مطالعه نشان داد که آموزش مبتني بر ذهن آگاهي در اصلاح نگرش هاي ناکارامد و افزايش اميد به زندگي در دانش آموزان موثر است .
نتايج تحليل کواريانس (آنکوا) بررسي تاثير آموزش بر افزايش اميد به زندگي دانش آموزان (به تصویر صفحه رجوع شود) *p≤0/001 بحث و نتيجه گيري نتايج به دست آمده از اين مطالعه نشان داد که درمان شناختي مبتني بر ذهن آگاهي باعث اصلاح نگرش هاي ناکارآمـد دانـش آموزان مقطع متوسطه دوره دوم شهر اردل مي شود.
همچنين نتايج به دست آمده نشان داد که درمان شناختي مبتني بـر ذهن آگاهي باعث افزايش اميد به زندگي دانش آموزان مي شود.
The role of hope in cognitive behavior therapies.