خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه مدیریت دانش با عملکرد شغلی و نوآوری باز کارکنان شرکت برق منطقهای غرب انجام شده است. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری 220 نفر از کارکنان رسمی شاغل در شرکت منطقهای غرب در شهر کرمانشاه بود. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل تی دو نمونهای مستقل و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافتهها: نتایج به دست آمده گویای آن است که: 1. مدیریت دانش بر عملکرد شغلی و مؤلفههای آن (عملکرد رفتاری و عملکرد زمینهای) و بر نوآوری باز و مؤلفههای آن (اکتشاف و بهرهبرداری) تأثیر مثبت و معناداری دارد. بین مدیریت دانش با عملکرد شغلی و نوآوری باز کارکنان شرکت برق منطقهای غرب به تفکیک جنسیت تفاوت وجود ندارد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش میتواند مدیران را در طراحی برنامههای مدیریت دانش به منظور دستیابی به عملکرد شغلی بهتر، نوآوری باز بیشتر و برخورداری از مزیت رقابتی پایدار و توسعه پایدار یاری دهد.
ملخص الجهاز:
بنابراين ، درصدد است مشخص کند که آيا گسترش مديريت دانش در توسعه خلاقيت و نوآوري کارکنان در ارائه خدمات نقش دارد؟ آيا ابعاد مختلف مديريت دانش مانند کسب و خلق دانش ، اشاعه و انتقال دانش و همچنين کاربرد و استفاده از دانش ، کارکنان و کتابداران را قادر ميسازد در انجام وظايف خود نوآور و خلاق عمل کنند؟ و نقش فعال تري در کتابخانه هاي دانشگاهي ايفا کنند؟ نقش و اهميت کتابخانه هاي دانشگاهي در رفع نيازهاي آموزشي و پژوهشي و ارائه خدمات به دانشجويان ، مسئولان ، برنامه ريزان و جامعه استفاده کننده به خوبي روشن است و به همين دليل است که در کشورهاي پيشرفته کتابخانه هاي دانشگاهي و تخصصي و کتابداران متخصص در هماهنگي کامل با پژوهشگران ، اعضاي هيات علمي و مديران هستند تا در جهت بهبود عملکرد، رشد و توسعه جامعه گامي مؤثر بردارند (فتاحي، ١٣٦٦).
٢. بين مراحل مختلف مديريت دانش (کسب و خلق دانش ،١ اشاعه و انتقال دانش ٢و کاربرد و استفاده از دانش )٣ با نوآوري خدمات در کتابخانه هاي دانشگاهي شهر کرمانشاه رابطه معناداري وجود دارد.
knowledge application/use 50 پيشينه ي پژوهش بررسي متون تخصصي و پژوهش هاي انجام شده در حوزه کتابخانه و کتابداري نشان ميدهد که در ارتباط بااهميت و نقش مديريت دانش در خلق و ارائه خدمات نوآورانه کتابداران در ايران توجه اندکي صورت گرفته است و پژوهش هاي انجام شده نيز به موضوع مديريت دانش و سطح نوآوري در سازمان هاي ديگر پرداخته اند.