خلاصة:
چندی است که در رشتههای گوناگون علوم انسانی از «وضعیت بحرانی» سخن گفته میشود. در دانش تاریخ نیز بحثهای مشابهی مطرح شده و از ضرورت تغییر و اصلاحات سخن رفته است. بنابراین، مساله این است که آیا اکنون در رشتۀ تاریخ با بحران مواجهیم؟ اگر مواجهیم این بحران در کدام ساحت-ها بروز یافته است؟ در پاسخ به این مساله، نگارنده کوشیده است با تاملی در مفهوم بحران و تعریف آن، ابتدا وضعیت بحرانی را شرح دهد و سپس وضعیت بحران در علم و به طور مشخص علم تاریخ را بررسی کند. این مقاله بحران را چونان وضعیتی وخیم و بسیار خطرناک دانسته که علم جاری را فلج ساخته است. مقاله برای تحلیل وضعیت بحرانی در دانش تاریخ، این دانش را چونان یک سیستم یا یک مجموعۀ نظامواره نگریسته است که اجزا و عناصر گوناگونی دارد. طبعا برخی از اجزای این سیستم نقشی بسیار کلیدی در سرشت و ساختار سیستم ایفا میکنند و برخی دیگر نقشی فرعی و غیرساختاری. مقاله سرانجام نتیجه میگیرد که هرچند اختلال و کژکارکردی در همۀ اجزای این سیستم بروز یافته اما تنها در برخی از جنبههای آن وضعیت بحرانی رخ داده است. بنابراین، این رشته در «مسیر بحران» قرار گرفته و هنوز دستخوش بحران سیستمی یا فراگیر نشده است.
For a long time, the "critical situation" has been spoken in various humanities. Similar issues have arisen in the history of knowledge, and the need for change and reform has been spoken. So, the question is: Do we now face the crisis in the knowledge of history? If we encounter with crisis, dose rises this crisis in which areas? In response to this, the author has tried to explain the critical situation first with a reflection on the concept of crisis and its definition, and then examine the state of the crisis in science and, in particular, the science of history. This article looks at the crisis as a severe and extreme condition that has crippled current science. To analyze the critical situation in the history as a disipline, the paper looked at this knowledge as a system or a system of systems that has different components and elements. Naturally, some of the components of this system are very key and structural, and others are subordinate and non-structural. The paper finally concludes that although disruption and dysfunction have appeared in all components of this system, but only in some aspects of this situation a critical situation has occurred. Therefore, this field is located in a "crisis path" and has not yet undergone a comprehensive crisis.
ملخص الجهاز:
دو فصلنامۀ علمی تاریخ نگری و تاریخ نگاری دانشگاه الزهرا (س ) سال بیست و نهم ، دورة جدید، شمارة ٢٤، پیاپی ١٠٩، پاییز و زمستان ١٣٩٨/ صفحات ٢٥٥-٢٣١ مقاله علمی ـ پژوهشی 1 آیا رشتۀ تاریخ در ایران با بحران روبه رو است ؟ 2 علی رضا ملایی توانی تاریخ دریافت :١٣٩٨/٠٧/٠٧ تاریخ پذیرش :١٣٩٩/٠٢/١١ چکیده چندی است که در رشته های گوناگون علوم انسانی از «وضعیت بحرانی » سـخن گفتـه می شود.
در ایرانِ امروز آمیختگی قدرت سیاسی با دین موجب شده است تـا خـصلت اقتـدارگرای دانش های دینی بر علوم انسانی جدید چیرگی یابد؛ زیرا بر ذات ناخودبسندة انسان که نیازمنـد عقل منفصل و راهنمای وحی است ، تأکید می کند و این با سرشتۀ مدرنیتـه کـه بـر اسـتقلال و تاریخ نگری و تاریخ نگاری ، سال ٢٩، شماره ٢٤، پاییز و زمستان ١٣٩٨ / ٢٣٣ فردیت انسان و نیز تجربه هـا و اندیـشه هـای مـستقل دانـشمندان در درون یـک نظـم سیاسـی دموکراتیک و آزاداندیش تأکید دارد، ناهمساز است .
), Payan-e Tarik dar NaZar-e FAlasefa-ye Modern va Postmodern, Tehran: PežUhešgah-e ‘UlUm-e Ensani va Motale‘at-e Farhangi.
ir/fa/news/17948/ %DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4- %D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA- Is discipline of History in Crisis situation in Iran / Alireza Mollaiy Tavani / 254 %D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1- %D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE- %D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C- %D8%AA%D9%88%D9%87%D9%85-%DB%8C%D8%A7- %D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%DB%8C%D8%AA- - Session Report, “BoHran dar Tarik”, PežUheškada Tarik-e Eslam, 19 Day 1397, http://pte.
ir/ 1 Is discipline of History in Crisis situation in Iran?