خلاصة:
هدف این پژوهش تعیین نقش واسطهای حرمت خود در رابطه بین سرسختی و سبکهای مقابله بود. بر مبنای یک طرح همبستگی، 200 نفر از معلمان چهار منطقه آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شدند و به زمینهیاب دیدگاههای شخصی (مؤسسه سرسختی، 1985)، سیاهه مقابله با موقعیت تنیدگیزا (اندلر و پارکر، 1994) و سیاهه چندبعدی حرمت خود (اوبراین، 1988) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که حرمت خود با سرسختی و سبک مقابله مسئلهمحور همبستگی مثبت و با سبک مقابله هیجانمحور همبستگی منفی دارد اما با سبک مقابله اجتنابی همبستگی معنادار ندارد. همچنین سرسختی با هر سه سبک مقابله همبستگی منفی داشت. نتایج آزمون تحلیل مسیر نیز نشان داد حرمت خود در رابطه بین سرسختی با مقابله مسئلهمحور و اجتنابی نقش واسطهای دارد اما در رابطه بین سرسختی و مقابله هیجانمحور نقش واسطهای ندارد. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت اگرچه سرسختی بهطور مستقیم با نوع مقابله رابطه ندارد، اما از طریق تأثیر بر حرمت خود، انگیزش لازم برای متوسل شدن به سبک مقابله مسئلهمحور را فراهم میسازد.