خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل عِلّی رابطة بین نگرش نسبت به کامپیوتر، اضطراب آمار، خودکارآمدی و پذیرش نرمافزار آماری انجام گرفت. پژوهش حاضر با روش توصیفی - همبستگی انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش شامل دانشجویان کارشناسیارشد دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال تحصیلی 1393-94 بود. با روش نمونهگیری دردسترس و براساس جدول کرجسی و مورگان (1970)، 260 دانشجوی کارشناسیارشد دانشگاه شهید باهنر کرمان که حداقل با یک نرمافزار آماری آشنایی داشتند، انتخاب شدند. از طریق پرسشنامة پذیرش نرمافزار آماری هسو، وانگ و چیو (2009)، مقیاس نگرش نسبت به کامپیوتر هاریسون و راینر (1992)، مقیاس اضطراب آمار کروز، کش و بولتون (1985)، و مقیاس خودکارآمدی نرمافزار آماری کامپی و هیگینز (1995) دادههای پژوهش گردآوری شده، و برای تحلیل آنها از مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان داد سهولت ادراکشده و سودمندی ادراکشده بر تمایل دانشجویان به بهکارگیری نرمافزارهای آماری اثر مثبت دارند؛ در حالی که اضطراب آمار بر سه متغیر یادشده اثر منفی دارد. به علاوه، نگرش نسبت به کامپیوتر بر سهولت ادراکشده و سودمندی ادراکشدة نرمافزار آماری اثر مثبت دارد، اما خودکارآمدی نرمافزار آماری بر سهولت ادراکشدة نرمافزار آماری اثر منفی و بر سودمندی ادراکشدة نرمافزار آماری اثر مثبت دارد. در نهایت، نتیجهگیری شد بیشترین استفاده از نرمافزار آماری زمانی است که دانشجویان آن نرمافزار را دانشجویان آسان و سودمند درک کنند.
The aim of this research was to develop the causal model of relationship among computer attitude, statistics anxiety, statistical software self-efficacy and statistical software acceptance. Using the Convenience sampling and according to the table of Krejcie and Morgan (1970), 260 master students at Shahid Bahonar university of Kerman who knew and worked with at least one statistical software were chosen as example. Using the questionnaire of statistical software acceptance (Hsu, Wang & Chiu, 2009), the scale of computer attitude (Harrison & Rainer, 1992), the scale of statistics anxiety (Cruise, Cash & Bolton, 1985), and the scale of statistical software self-efficacy (Compeau & Higgins, 1995) required data were collected and for their analysis of structural equation modeling was used. The results showed that both perceived usefulness and perceived ease of use positively influence students’ intention to use statistical software, whereas statistics anxiety has negative impact on all of them. In addition, computer attitude has positive effect on perceived usefulness and perceived ease of use, but statistical software self-efficacy has negative impact on perceived ease of statistical software and positive effect on perceived usefulness of use statistical software. Finally, it is concluded that the greatest software usage outcome would occur when a statistical software is perceived both useful and easy to use by the learners.
ملخص الجهاز:
از طريق پرسشنامۀ پذيرش نرم افزار آماري هسو، وانگ و چيو (٢٠٠٩)، مقياس نگرش نسبت به کامپيوتر هاريسون و راينر (١٩٩٢)، مقيـاس اضطراب آمار کروز، کش و بولتون (١٩٨١)، و مقياس خودکارآمدي نرم افزار آماري کامپي و هيگينز (١٩٩١) داده هاي پـژوهش گـردآوري شده ، و براي تحليل آن ها از مدل سازي معادلات ساختاري انجام گرفت .
ir اين مقاله مستخرج از پايان نامۀ کارشناسي ارشد رشتۀ تحقيقات آموزشي با عنوان «رابطۀ نگرش نسبت به کامپيوتر، اضطراب آمار و خودکارآمدي با پذيرش نرم افزار آماري در بين دانشجويان کارشناسيارشد دانشگاه شهيد باهنر کرمان » است .
با توجه به نتايج پژوهش هاي قبلي منطقي است که سهولت ادراکشده و سودمندي ادراکشده (دو متغير اصلي در مدل پذيرش فناوري) به عنوان متغيرهاي ميانجي، بين نگرش به کامپيوتر و تمايل رفتاري براي کاربرد يک فناوري خاص قرار گيرند.
با توجه به ضرورت و اهميت مطالعۀ عوامل مؤثر بر سازه هاي مدل پذيرش فناوري ديويس (يوسف زي، فوکسال و پاليستر١، ٢٠٠٧)، در اين پژوهش نقش نگرش نسبت به کامپيوتر، اضطراب آمار و خودکارآمدي نرم افزار آماري در تمايل براي کاربرد نرم افزار آماري از طريق سهولت ادراکشده و سودمندي ادراکشدة نرم افزار آماري مطالعه شده است .
نتايج نشان داد اضطراب آمار بر سهولت ادراکشده ، سودمندي ادراکشده و تمايل براي کاربرد نرم افزار آماري اثر منفي دارد که با يافته هاي هسو، وانگ و چيو (٢٠٠٩) همسوست .
The effects of computer Self-Efficacy and technology acceptance model on behavioral intention in Internet Banking System.
A Technology acceptance model for empirically testing new end user informational systems: Theory and result.