خلاصة:
اصل وکالت در طلاق در میان فقهای شیعه حدود چهار قول مطرح شده است. مشهور فقها طلاق را فعل نیابتپذیر میدانند و قائل به جواز وکالت در طلاق هستند. وکالت زن در طلاق نیز از منظر فقها جایز است؛ چون اولاً: فعل نیابتپذیر است و ثانیاً: زن هم یک انسان کامل است و میتواند اجرای صیغه طلاق را به عنوان وکیل به عهده بگیرد. پس همانطوری که رن در سایر عقود و ایقاعات میتواند وکیل شود در طلاق نیز میتواند وکیل شود. درباره وکالت زوجه در طلاق نیز سه قول در میان فقهای شیعه مطرح است. مشهور فقها قائل به جواز هستند. در مقابل مشهور برخی دیگر فتوا به عدم جواز دادهاند و عدهای هم در این مسئله توقف کردهاند.
There are four major opinions about woman's representation and deputyship for divorce. According to a widely-held view, it is permissible for a woman to act as a proxy or representative for another person. Thus, it is also permissible, according to jurist, for a woman to represent another person to divorce a woman because, first, divorce is an act that can be carried out through representation. Second, woman is also a perfect human and can undertake to recite the formula of divorce as a representative. Just as she can represent another person in contracts and unilateral transaction, she can also act as a proxy to divorce. When it comes to a wife's representation to divorce herself on behalf of her husband, there are three opinions among Shiite jurists. Most of the jurists are of the view that it is permissible. On the contrary, according to a less popular view, she cannot represent her husband to divorce herself on behalf of her husband. And a third group of jurists have abstained from giving their opinion.