خلاصة:
در گذشته، کسبوکارها با کنترل زنجیره تأمین خود در محیط بازار به رقابت با هم میپرداختند. در فضای آتی کسبوکار، یک شرکت محوری به مثابه بخش اصلی یک بومسازگان کسبوکار طیفی از شرکتها را مدیریت میکند و بومسازگان کسبوکار در مسیر شکلگیری با رعایت الزاماتی میتواند توازنی سودمند بین نیازهای همکاری در عین رقابت را برقرار کند. مقاله حاضر به دنبال تحلیل نحوه شکلگیری بومسازگان کسبوکار حول یک شرکت مبتنی بر فناوری نوآیند با بهرهگیری از مفهوم چرخه عمر است. ابتدا الگوی مبنا با مرور نظاممند مقالات مرتبط (23 مقاله) استخراج و با بهرهبرداری از آن - که مبتنی بر مدل چرخه عمر و همچنین ویژگیهای ایستا و پویای بومسازگان است - سه شرکت برجسته مورد مطالعه قرار گرفتند که در نهایت با تحلیل محتوای استقرائی، الگوی نظری جدیدی در این زمینه ارائه شده است. این الگو میتواند راهنمایی برای ارزیابی نحوه شکلگیری و مراحل رشد بومسازگانهای دیجیتالی باشد. راهبرد تحقیق، مطالعه چندموردی بوده و یافتهها حاکی است که الزامات شکلگیری بومسازگان کسبوکارهای مبتنی بر فناوری نوآیند عبارتند از: شکلگیری نقشهای مکمل در پلتفرم کسبوکار، انطباق با الزامات و نیازهای محیطی، وجود پلتفرم مرکزی، بهرهبرداری از منابع موجود و بالقوه مکمل، حکمرانی شبکهای، توسعه چشماندازی الهامبخش، توجه به بازار و شکلگیری فرآیندهای اصلی کسبوکار در لایههای ارائه ارزش اصلی، ارزش توسعهیافته و مکمل.
In the past, businesses controlled their supply chain and took ownership of it, competing with each other in a market environment. In the future of businesses, a core company, as a core part of a business ecosystem, manages a range of companies, the business ecosystem can provide a beneficial balance between competitive needs and collaboration. First, the base model is extracted by systematically reviewing related articles (23 articles) and using the base model, which is based on the life cycle model and static and dynamic characteristics of business ecosystem; three prominent companies were studied and by analyzing the inductive content, a new theoretical model was presented. This model can be a guide to evaluate the formation and developmental stages of digital ecosystems. The results of this study showed that the requirements for establishing a business ecosystem include: forming complementary roles in the business platform, adapting to environmental requirements, having a central platform, utilizing existing resources, and complementary potential, network governance, development of inspirational vision, formation of different layers (core value, complementary value and enabler value) of the business process and emerging market.