خلاصة:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت مثبتاندیشی بر اخلاق حرفهای و رضایت شغلی کارکنان انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل است. جامعة آماری شامل کلیة کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوسنگرد در سال 1397 بود. با توجه به طرح تحقیق، دادهها در دو مرحلة قبل و بعد از آموزش با استفاده از پرسشنامة اخلاق حرفهای کادوزیر (2002) و خشنودی شغلی اسپکتور (1997) گردآوری شدند. از بین کارکنان، افرادی که در مرحلة پیشآزمون از بقیه نمرة کمتری گرفتند؛ 30 نفر انتخاب شدند. سپس به طور تصادفی ساده از بین آنان 24 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم و در هر گروه 12 نفر جای گرفتند. گروه آزمایش طی 8 جلسة 90 دقیقهای آموزش مهارت مثبتاندیشی را دریافت کردند. هر دو گروه در سه مرحلة پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری در معرض ارزیابی قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد: که آموزش مهارت مثبتاندیشی، باعث ارتقای اخلاق حرفهای و خشنودی شغلی شده اشت. نتیجهگیری: طبق یافتههای این پژوهش میتوان گفت که آموزش مهارت مثبتاندیشی برای افزایش اخلاق حرفهای و خشنودی شغلی کارکنان موثر بوده است.
Aim: The purpose of this study was to investigate the effect of positive thinking skills training on professional ethics and job satisfaction of staff. Method: The present study is a semi experimental design with pretest-posttest design with control group. The statistical population consisted of all employees of the Islamic Azad University of Sousangerd Branch in 2018. According to the research design, the data were collected in two stages before and after education using Cadozier Professional Ethics Questionnaire (2002) and job satisfaction of Spector (1997). Among of the staff, those who received less score in the pre-test stage, 30 were selected. They were randomly selected from among them 24 individuals and randomly divided into two experimental and control groups and 12 subjects in each group. Positive Thinking Skills Training Workshop was provided for the experimental group in the form of training for 8 sessions and 90 minutes each session. Both groups were evaluated in three stages: pre-test, post-test and follow-up. To analyze the data, covariance analysis was used. Findings: Results showed that positive thinking training increased professional ethics and job satisfaction. Conclusion: According to the findings of this research, teaching skill positive thinking have been effective in increasing the professional ethics and job satisfaction of employees.
ملخص الجهاز:
طبق يافته هاي اين پژوهش ميتوان گفت که آموزش مهارت مثبت انديشي ابزاري مناسب براي افزايش اخلاق حرفه اي و خشنودي شغلي کارکنان ميباشد.
از دو دهه قبل شـواهد و مدارکي براي تأييد اين فرض وجود دارد که هيجانات مثبت خزانه هاي آنـي فکـر و عمـل 1- professional ethics 2- positive thinking skill training 3- positive psychology 4- positive thinking فرد را گسترش ميدهند (٢٠١٥ ,Branigan &Fredrickson ).
(Allahyari Nejad, 2013 آموزش مهارت مثبت انديشي ميتواند به اعتلاي اخلاق حرفه اي و رضايت شغلي ١ منجر شود (٢٠٠٣ ,Khalili Araqi &Yehinlou, Jawaher Deshti, ).
برحسب پژوهش هاي اشاره شده ، به نظر ميرسد که اهميت آموزش مهارت مثبـت انديشـي بر اخلاق حرفه اي و رضايت شغلي کارکنان در هر سازماني، ضـرورتي اساسـي اسـت .
با توجه به مطالب اشاره شـده ، سـؤال اصـلي پژوهش حاضر اين است که آيا آموزش مهارت مثبت انديشي بـر اخـلاق حرفـه اي و رضـايت روش جامعه آماري، نمونه و روش نمونه گيري پژوهش حاضر از نوع نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون -پس آزمون بـا گـروه گـواه اسـت .
Means and standard deviations of professional ethics and job satisfaction (به تصوير صفحه مراجعه شود)نتايج جدول ٢ نشان ميدهد که بين ميانگين اخلاق حرفـه اي و رضـايت شـغلي کارکنـان در پيش آزمون دو گروه آزمايش و گواه تفاوت چنداني مشاهده نميشود.
بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر تعيين اثربخشي آموزش مهارت مثبت انديشي بـر اخـلاق حرفـه اي و رضايت شغلي کارکنان دانشگاه آزاد اسلامي واحد سوسنگرد بود.
در مجموع اين مطالعه نشان داد که آموزش مهارت مثبت انديشي ميتواند اخـلاق حرفـه اي و خشنودي شغلي کارکنان را بهبود بخشد.