خلاصة:
استعمال واژگان در قرآن کریم اگر چه بر مبنای عصر نزول پیش رفته است لکن با دقّت نظر در آن مشخص میشود که، در معنای استعمالی الفاظ، توسعه بخشیده است. و این توسعه معنایی در مفردات الفاظ به گونه ای است که واژگانی که دارای لایه های معنایی نزدیک به هم هستند، در حوزه معنایی خود، با یکدیگر ارتباط دقیق و ظریفی پیدا می کنند ودقّت در استعمال این الفاظ و کشف نسبت میان آنها، فرد را به شناخت نزدیکتری نسبت به مراد متکلم حکیم قرآن میرساند. از جمله این الفاظ واژگان صدر و قلب و فواد است. این پژوهش با دقّت در استعمال این الفاظ در سیاق آیات و بر اساس روش «تحلیل متن» در علم «معناشناسی» با رویکرد «همزمانی» و با تمرکز بر مفاهیم عرفی «صدر» و «قلب» و «فواد» در متون دینی، به کشف نسبت میان آنها پرداخته است. بر این اساس میتوان گفت که، صدر به عنوان پیشدار و جلودار نفس آدمی است و اولین مرحله برخورد نفس با اشیاء به وسیله صدر او اتفاق می افتد. پس از تلاقی نفس با اشیاء، آن عضوی که متصدی توجه نفس آدمی به اشیاء است، قلب اوست. و سپس اگر قلب در اثر توجهبه درکی از واقعیت شیء دست یابد از آن به فواد تعبیر میشود.
The Holy Qur'an in the use of vocabulary, although advanced on the basis of the age of revelation, but it is carefully stated that it has been developed in the literal sense of the word. And this semantic development in the singular words is such that the words with the semantic layers close together in their semantic domain communicate closely and precisely with each other, and the accuracy in applying the word and discovering the relation between them makes the individual It gives a closer understanding of the meaning of the Qur'anic theologian. Among these words is the vocabulary of Sadr, the heart and the foad. This research is careful in applying this word in the context of verses and in the context of "textual analysis" in the science of "semantics" with a "concurrent" approach and focuses on the conventional concepts of "Sadr" and "Heart" and "Fad" in the texts. Religion has explored the relationship between them. On this basis, one can say that Sadr is a forerunner of the human soul, and the first stage of dealing with things is done by him. After the intersection of the soul with the objects, the organ that cares about the human soul for the objects is its heart. And then if the heart attains an understanding of the reality of the object, it is interpreted as foad.