خلاصة:
این پژوهش به منظور بررسی هوشمندسازی مدارس بر بهبود کیفیت یادگیری دانش آموزان از دیدگاه
معلمان ابتدایی شهرستان زنجان انجام شده است. روش این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نوع
توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل ٩۸ نفر از معلمان کلاسهای هوشمند و ۸۸ نفر
از معلمان کلاسهای غیرهوشمند که در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ در شهرستان زنجان مشغول به تدریس
بودهاند» میباشد. پس از برآورد، حجم نمونه برابر با حجم جامعه در نظر گرفته شد. برای جمع آوری
دادهها از پرسشنامه آقای رحمانی (۱۳۸۹) استفاده شد. روایی پرسشنامه از طریق روایی صوری و
محتوایی توسط صاحبنظران تایید شد و پایایی آن نیز از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونبا ۸۰ ۵
محاسبه گردید. نتایج با استفاده از روش آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است.
در بخش آمار توصیفی از (جدول توزیع فراوانی» نمودار خطی» میانگین،...) و در بخش آمار استنباطی
از آزمون آماریt همبسته استفاده شد. یافتهها نشان دادند که هوشمندسازی مدارس بر کیفیت یادگیری
در مولفههای نگرش و ادراک، اکتساب و در هم تنیدن دانش، بسط و اصلاح دانش استفاده معنادار از
دانش و عادتهای ذهنی دانش آموزان از دیدگاه معلمان ابتدایی شهرستان زنجان موثر بوده است. نتیجه
این تحقیق نشان داد.
ملخص الجهاز:
يافته ها نشان دادند که هوشمندسازي مدارس بر کيفيت يادگيري در مؤلفه هاي نگرش و ادراک، اکتساب و در هم تنيدن دانش ، بسط و اصلاح دانش ، استفاده معنادار از دانش و عادت هاي ذهني دانش آموزان از ديدگاه معلمان ابتدايي شهرستان زنجان موثر بوده است .
کيفيت يادگيري در اين مطالعه شامل پنج مولفه ي نگرش و ادراکات ، اکتساب و در هم تنيدن دانش ، بسط و اصلاح دانش ، استفاده معنادار از دانش و عادت هاي ذهني در دانش آموزان بوده است .
نتايج آزمون کالموگروف اسميرنوف ١نشان داد که کيفيت يادگيري، و مولفه هاي آن که شامل نگرش و ادراکات دانش آموزان ، اکتساب و درهم تنيدن دانش ، بسط و اصلاح دانش ، استفاده معنادار از دانش ، و عادت هاي ذهني ميشود نرمال است (جدول ١-١).
نتايج آزمون t همبسته تفاوت مولفه هاي کيفيت يادگيري در بين مدارس (کلاس غيرهوشمند و هوشمند) (به تصویر صفحه رجوع شود) براي بررسي تأثير هوشمندسازي مدارس برنگرش و ادراکات دانش آموزان از آزمون t همبسته استفاده گرديده است .
نتايج اين فرضيه با يافته هاي حسين پور (١٣٨٩)، تورج حسيني و ابوالقاسمي (١٣٩٠) اکسسانتپلو و پپکا ينيديس ١ (٢٠١٢) و انگ و روسون (٢٠٠٩) در زمينه تاثير هوشمندسازي مدارس بر کيفيت يادگيري دانش آموزان همخواني دارد.
نتايج بخش پاياني پژوهش حاضر نشان داد که عادت هاي ذهني دانش آموزان در مدارس هوشمند نسبت به مدارس عادي در سطح بالاتري قرار دارد.