خلاصة:
علم اخلاق علمی است که دستورالعمل های کلی برای زیستن مقدس، متعالی و ارزشمند را مورد بحث قرار می دهد. به عبارت دیگر علم اخلاق علم قالب های کلی چگونه بودن و چگونه زیستن متعالی و با قداست و معنای «حکمت عملی» می باشد. گاهی اخلاق در دو معنای عام و خاص استعمال می شود: معنای عام را که شاخه ای از حکمت عملی است، میگویند. «علم تهذیب اخلاق» خاص را
هدف نهایی علم اخلاق این است که انسان را به کمال و سعادت حقیقی خود، یعنی قرب الهی که همانا
هدف اصلی خلقت جهان و انسان است برساند.
ویژگی های استاد اخلاق شامل:
١- تقوا ٢- تخصص ٣- بلاغت و سخنرانی ٤- واقعیت گرایی و زمانشناسی ٥- پرهیز از القای ناامیدی
میباشد. هدف این مقاله اشنایی با ویزگی های اساتید علم اخلاق می باشد. همچنین به تعاریفی از علم اخلاق، اخلاق حرفه ای، ویژگی های اساتید علم اخلاق پرداخته شده است.
ملخص الجهاز:
تربيت اخلاقي در واقع بخشي از علم اخلاق را تشکيل ميدهد و چون مباحث آن عمدةً ناظر به راهکارهاي عملي و ارايۀ توصيه هايي در باب عمل و رفتار است ، از آن به «اخلاق عملي» نيز ياد ميشود.
پس ميتوان علم اخلاق را اين گونه تعريف کرد: «علم اخلاق علمي است که دستورالعمل هاي کلي براي زيستن مقدس ، متعالي و ارزشمند را مورد بحث قرار ميدهد.
ماهيت دستورهاي اخلاقي و سير و سلوک اسلامي به گونه اي است که نيازمند استاد و راهنماي متخصص است ، زيرا نظام اخلاقي اسلام مانند فقه و عقايد، فقط کليات و سر خط مباحث و موضوعات آن در منابع ديني آمده که براي تبيين و دستوري شدن آنها نياز به تحقيق و پژوهش هاي اساسي است تا تطبيق آنها با حالات و شرايط بسيار گوناگون انسانها ممکن شده و رهگشا گردد و روشن است که اين کار- تطبيق و پاسخگويي به نيازهاي گوناگون - جز با همراهي استاد و راهنماي متخصص ممکن نيست .
بر اين اساس همان گونه که تبيين و اجتهاد از آنها نياز به متخصص و استاد دارد روايات فراوان اخلاقي نيز زمينه ساز اجتهاد و دستورسازي مي باشد که کاراستاد اخلاق است .
امام خميني «ره » در ضرورت استاد و راهنماي اخلاقي ميفرمايد: لازم و ضروري است که اين عمل ميزان مدارا با نفس و اندازه نياز واقعي آن به لذت هاي حلال با نظارت و مراقبت و دستورالعمل مردي کامل و راهبري دانا و توانا که دليل راه باشد انجام گيرد.