خلاصة:
دوره قاجار یکی از مقاطع مهم سیاسی- اجتماعی و فرهنگی۔ هنری ایران است. تاثیرات صریح فرهنگ غرب در این دوره اجتنابناپذیر است.کاخها بهعنوان شاخصترین بقایای معماری در دوره قاجار با جدیت تداوم پیدا کردند. در این راستا، افرادی همچون فتحعلی شاه و ناصرالدینشاه اقدام به انجام تعمیرات و ساخت کاخهای جدید کردند. با توجه به اهمیت تاج در ایران و اینکه نشان آسمان و نمادی از تاییدات آسمانی محسوب میگردید، به همین جهت ، تزیین تاج مورد توجه قرار میگرفت.جقه، زینتبخش تاج و کلاه پادشاهان قاجار بوده است؛ نوعی تزیین که بر جلوی کلاه یا تاج پادشاهان تعبیه میشده است. هدف اصلی این پژوهش یافتن ارتباط بین نقوش جقه پادشاهان قاجار(فتحعلی شاه و ناصرالدینشاه) و نقوش استفادهشده در کاشیهای کاخ گلستان میباشد. پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به چگونگی ارتباط میان نقوش بهکاررفته در جقهی پادشاهان قاجار و نقوش کاشیکاری موجود در کاخ گلستان میباشد. در این راستا با مطالعهی تطبیقی و با استفاده از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی به کشف ارتباط بین تزیینات جقهها و کاشیکاریهای کاخ گلستان میپردازد. در بررسی تصاویر جقهها و مقایسهی آن با کاشیکاری کاخ گلستان این نتیجه برای نگارنده استنباط میشود که نقوش بهکاررفته در جقهها بیارتباط با نقوش کاشیکاری در این دوره نیست. در واقع، این نقوش زیبایی خویش را وامدار ویژگیهایی همچون: استفاده از نقوش گیاهی- حیوانی و... بوده که نمود این نقوش هم در کاشیها و هم در جقهها مشاهده میشود. در این راستا، تجلی نقوش هندسی در رتبه اول و نقوش گیاهی(ختایی) در مرتبه دوم و نقوش حیوانی در مرتبه سوم از اهمیت قرار دارد
The Qajar period is one of the important political, social and cultural sections. Henry is Iran. The explicit effects of Western culture in this period are inevitable. The Kakis continued to be the most significant architectural remnants of the Qajar period. In this regard, people like Fath Ali Shah and Nasser-al-Din Shah undertook repairs and build new palaces. Considering the importance of the crown in Iran and the fact that heaven is a symbol of the heavenly testimony, the crown decoration has been taken into consideration. The crochet has been decorated with the crown section and the hat of the Qajar kings; an adornment on the front of the hat Or the crown of kings was embedded. The main objective of this research is to find the relationship between the designs of the Qajar kings (Fath Ali Shah and Nasser-al-Din Shah) and the designs used in the tiles of the Golestan Palace. The present research seeks to answer the question of the relationship between the motifs used in the Qajar kings' jigsaw and the tile designs in the Golestan Palace. In this regard, by comparative study, using a descriptive-analytic research method, the relationship between the decorations of jute and tile works of Golestan Palace is investigated. In reviewing the images of the jute and comparing it with the tile of Golestan Palace, it is concluded to the author that the designs used in the jute are not related to tile designs in this period. In fact, these beautifully decorated motifs featured such as: the use of plant-animal designs and ... the appearance of these motifs is seen both in tiles and in fur coats. In this regard, the manifestation of the geometric designs in the first rank and the plant designs (Khatay) in the second rank and animal designs in the third order is important.
ملخص الجهاز:
در این راه با توجه به وجود نمونههای فراوان جقه از پادشاهان قاجار و همچنین بناهای مختلف ساختهشده در این دوره به دلیل مجال اندک در محدودهی این پژوهش مختصر، از بین پادشاهان دو پادشاه (فتحعلی شاه- ناصرالدینشاه) که تمایل زیادی به استفاده از جواهرات داشتند و نمونهی جواهرات این دو بیش از سایر پادشاهان در دسترس بوده در نظر گرفته شده است و از بین بناها، بنای کاخ گلستآنکه بخشی از مراحل ساخت ، مرمت ، تزیینات و کاشیکاری در زمان هر دو پادشاه صورت پذیرفته، مورد مطالعه قرار داده شده است.
بهنام زنگی در مقالهی (کارکرد و جایگاه جواهر و زیورآلات در نقاشیهای دورهی قاجار) که از طریق نشر پژوهش هنر در سال(1392) منتشر شده است، به این نتیجه دست مییابد که، استفاده از زیورآلات و جواهرات سلطنتی در نقاشی درباری دوره قاجار با توجه به ارزش نمادین آن در قدرت سیاسی بیش از آنکه زاده سلیقه زیباشناختی هنرمند نقاش باشد، تابع مقتضای اشرافی گرای سفارشدهنده و حامی آن است.
سونیا، مترجم)، تهران:یساولی یاوری، حسین و ندا سالور(1391)، زیور از منظر نگاره(زیورآلات ایرانی از منظر نقاشیهای دوره قاجار در کاخ گلستان)، تهران:سیمای دانش، آذر From the Pattern to the Throne; the relationship between the tile decoration of the Golestan Palace and the Qajar royal jade (Fath Ali Shah and Naser-al-Din Shah) Azita Belali Oskoui1*, Sara Rahmani2 1- Associate Professor of Architecture, Faculty of Architecture and Urbanism, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran (Correspondence) 2- Graduate student of Islamic Architecture , Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran The Qajar period is one of the important political, social and cultural sections.