خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی مقیاس پردازش هیجانی در افراد جوان بود. 200 دانشجو به روش تصادفی خوشهای از بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی- واحد رودهن انتخاب شدند و پرسشنامه پردازش هیجانی را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها ابتدا از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد و نتایج نشان داد که شاخصهای برازش در سطح قابل قبولی قرار نداشتند، از اینرو تحلیل عاملی اکتشافی صورت گرفت. براساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، دو عامل منسجم در پرسشنامه پردازش هیجانی شناسایی شد. عامل اول تحت عنوان هیجانات تضعیف و سرکوب شده، و عامل دوم تحت عنوان پردازش هیجانی ناقص نامگذاری شدند که این دو عامل 59 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین میکردند. پایایی نمره کل این پرسشنامه 18 سؤالی با روش بازآزمایی 93/0، و با استفاده از روش همسانی درونی برای کل آزمون 91/0 و برای دو مؤلفهی مذکور به ترتیب 78/0 و 75/0 به دست آمد. به روانشناسان، مشاوران و پژوهشگران توصیه میشود که برای اندازهگیری پردازش اطلاعات ناکارآمد از این پرسشنامه استفاده کنند.
The purpose of this study was to investigate the validity and reliability of the emotional processing questionnaire in young people. 200 students were randomly selected via cluster sampling among male and female students of Islamic Azad University-Roudehen Branch and completed this questionnaire. To analyze the data, the first a confirmatory factor analysis was used and the results showed that fitting indices were not an acceptable level, so exploratory factor analysis was performed. Based on exploratory factor analysis, two coherent factors were identified in the emotional processing questionnaire. The first factor was called weakened and suppressed emotions, and the second factor was named "impoverished emotional processing", that 59 percent of the total variance of the test was explained by these two factors.
The reliability (with test-retest method) of the total score of this questionnaire was 0.93, and the internal consistency of the total score and the two components of this questionnaire were 0.93, 0.78 and 0.75, respectively. It is recommended that psychologists, counselors, and researchers apply this questionnaire for measuring dysfunctional emotional processing.