خلاصة:
در این پژوهش حاضر به «استانداردسازی نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در دانشآموزان پیشدبستان» پرداخته شده و سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که آیا نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در دانشآموزان پیشدبستانی دارای ویژگیهای روانسنجی مطلوب است؟ جامعه تحقیق حاضر را تمامی دانشآموزان پیشدبستان تشکیل میدهند. در تحقیق حاضر با پیروی از روش نمونهگیری خوشهای از گروههای بالینی- استثنایی شامل اختلالات یادگیری و اختلالات نقص توجه- بیشفعالی تعداد 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در نهایت، یافتههای تحقیق نشان داد که نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز با استفاده از دو روش آلفا کرانباخ بالاتر از 0/89 و دو نیمه کردن آزمون با اصلاح اسپیرمن- براون 0/86 بوده که نشاندهنده تجانس درونی مطلوب بوده و همچنین، ضریب ثبات در پژوهش حاضر بالاتر از 0/87 به دست آمده که نشاندهنده ویژگی تکرارپذیری ابزار مذکور میباشد. همچنین، با تحلیل عامل سلسله مراتبی متعامد مشخص گردید که «هوش سیال» و «هوش متبلور» را در یک عامل بهعنوان «نیمرخ هوشی» در دانشآموزان پیشدبستانی، مدنظر قرار داد