خلاصة:
این مقاله تلاشی است برای نقد کتاب «هنر چگونه می تواند زندگی شما را دگرگون کند» نوشته آلن دوباتن و جان آرمسترانگ. مبانی این کتاب همچون نگاه دیویی بر احیاء پیوند تجربه زیبایی شناسی و زندگی عادی تکیه دارد. بر اساس اندیشه پراگماتیستی دیویی اگر هنر را در جایی دور قرار داده و سپس به تمجید از آن پرداخته و یا اینکه خود را صرفا به این مشغول کنیم که آثار هنری بزرگ را برگزینیم و تنها به بررسی آن ها همت بگماریم، از فهم «نقش هنر» در تمدن عاجز و ناتوان خواهیم بود. نویسندگان کتاب تلاش شایسته ای می کنند تا همسو با دیویی از سطحِ توصیفِ هنر در موقعیتی دور از تجربه ی زیسته ی انسان ها، فراتر رفته و مفهوم آن را در ساختاری عملی و کاربردی صورت بندی نمایند. آن ها با اشاره به مشکلات مخاطب در برخورد با هنر، توضیح می دهند که هنر به مثابه یک ابزار خواهد توانست در برابر بسیاری از مصائب دوران معاصر چه در حوزه خصوص و چه در سطح عموم چونان یک ابزار موثر حاضر شود.
This article is an attempt to critique "How can art change your life" by Alain de Botton and John Armstrong. The foundations of this book rely on Dewey's emphasis on restoring the link between the experience of aesthetics and ordinary life. According to Dewey's pragmatic thought, if we put art away and then glorified it, or if we were only engaged in the task of choosing the great works of art, and merely reviewing them, we would have to understand the "role of art" In civilization we will be weakened. The authors of the book try to descend from the level of the description of art in a situation far from the experience of human life, and formulate it in a practical and practical structure. By explaining the problems of the audience in dealing with art, they explain that art as a tool will be able to act as an effective tool against many of the hardships of the contemporary era, both in the private sphere and at the general level.
ملخص الجهاز:
نویسندگان کتاب هنر چگونه میتواند زندگی شما را دگرگون کند تلاش میکنند این دشواری را با بیان «مفاهیم زندگی روزمره» تلطیف کنند و مسیرهای سادهای برای مواجهشدن با زیباییشناسی پیش پای مخاطبان قرار دهند.
اگر گوشۀ چشمی به کتابهای جستارهایی درباب عشق، تسلیبخشیهای فلسفی، چگونه پروست میتواند زندگی شما را دگرگون کند، وضعیت بی قراری، معماری شادمانی، خوشیها و مصائب کار، یک هفته در فرودگاه، و هنر سیر و سفر از دوباتن داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که این کتاب نگاهی دوباتنی دارد.
5. تحلیل محتوایی اثر دوباتن و آرمسترانگ در این کتاب بدون تعلل زبان پیچیده را کنار میگذارند و میپرسند دراصل هنر به چه کار میآید؟ برخورد آنها با مسئله همانند برخورد در خرید یک شیء معمولی است.
او ممکن است بارها از خودش بپرسد که فرق عملکرد «امید» و «تعادلیافتن» در فلان تصویر چیست و چرا باید این تصویر را ذیل یک معنای مشخص قرار داد؟ هرچند نویسندگان هرگز تحمیل نمیکنند که باید حتماً به یکی از عملکردها در آثار هنری متوسل شویم و اگر خوب دقت کنیم، حتی این هشدار ضمنی نیز وجود دارد که اگر تلاش کنیم هفت عملکرد را بهصورت کلیتر بیان کنیم، ممکن است برای کسانی که علاقهمندند بین غم ازدستدادن یک عزیز و غم ناامیدی در روزهایی که گرهای در کارشان خورده است حتماً تمایزهایی در نظر بگیرند مشکلاتی ایجاد شود.
صحبت از مفاهیم گستردهای چون طبیعت، عشق، پول، و سیاست امکاناتی برای مباحث کتاب فراهم آورده است که با اتکا بر آنها میتوان اندیشۀ هنر کاربردی را که هدف نگارندگانِ این کتاب است بهتر درک کرد؛ چراکه اثر هنری در فضای بینامتنی خود زیست میکند و چنانچه ما بپذیریم که ادعای نویسندگان بر بیماری فرضی همهگیر در بین انسانها درست باشد، آن هفت عملکرد باید در گسترهای سیاسی، اجتماعی، و فرهنگی عمل کنند.