خلاصة:
طی سالیان دراز فعالیت های متعدد شرکت ها و موسسات سبب شده است تا تخریب های
محیط زیستی گسترده ای صورت گیرد. در گزارش های مالی سنتی شرکت ها عموما مباحث
زیست محیطی مورد توجه قرار نگرفته و یا از آن غافل شده اند .در دهه های گذشته پژوهشگران
یا به عبارت » حسابداری زیست محیطی « و صاحبنظران رشته های مربوطه، مبحثی تحت عنوان
را مطرح نموده اند؛ این سیستم می تواند اطلاعات لازم را در خصوص » حسابداری سبز « دیگر
هزینه ها و تبعات زیست محیطی شرکت ها در اختیار مدیران و تصمیم گیرندگان قرار دهد.
با توجه به اهمیت موضوع، با استفاده از ادبیات پژوهش، مقاله حاضر به مروری بر مفاهیم
حسابداری سبز پرداخته است؛ به همین منظور در ابتدا مقدمه ای ذکر شده و پس از آن به بیان
مفهوم حسابداری سبز پرداخته شده است؛ پس از آن تاریخچه این حسابداری بیان شده و در
بخش بعدی اهداف و مزایای آن ذکر گردیده است. در بخش بعدی پس از تبیین رابطه بین
حسابداری و محیط زیست، هزینه های زیست محیطی و کاربرد آن در سیستم های هزینه یابی
به تفصیل بیان شده است .در بخش نهایی به مبحث مالیات سبز اشاره شده و در نهایت نتیجه
گیری و جمع بندی ارایه شده است .
ملخص الجهاز:
به عبارت ديگر، حسابداري سبز ابزاري مهم براي شناخت موارد تأثيرگذار بر محيط زيست است که از لحاظ اقتصادي مي تواند براي تعيين و ايجاد آگاهي از هزينه هاي مربوط به محيط زيست و همچنين براي کاهش و اجتناب از چنين هزينه هايي سودمند باشد؛ اين ويژگي به عنوان مزيت طرح هاي حسابداري زيست محيطي محسوب مي شود.
هزينه هاي زيست محيطي، که با توجه به نتايج مالي عمليات شرکت انجام مي شود را مي توان با استفاده از ابزار حسابداري سبز مشخص کرد اما تا زماني که برخي از مسائل اساسي و بنيادي زيست محيطي حل نشود و قوانين در اين زمينه بازنگري نشود، نمي توان در خصوص نحوهي اجراي حسابداري سبز تصميم گيري کرد.
فدراسيون بين المللي حسابداران در سال ٢٠٠٥ ميلادي حسابداري سبز را به عنوان مديريت زيست محيطي و عملکرد اقتصادي از طريق اجرا و توسعه محيط هاي متناسب با روش ها و نظام هاي حسابداري تعريف کرد که ممکن است شامل گزارشگري و حسابرسي، هزينه يابي چرخه عمر، ارزيابي منافع و برنامه ريزي راهبردي براي مديريت زيست محيطي باشد.
حسابداري سبز بر اين فرض متکي است که شرکت ها بايد هزينه هاي زيست محيطي تحميلي خود به جامعه را شناسايي کنند در حالي که ، محيط زيست براي شرکت ها کالاي عمومي محسوب مي شود ( فدراسيون بين المللي حسابداران ، ٢٠٠٥ ).
بر اين اساس ، حسابداري مديريت زيست محيطي با تخصيص و هزينه يابي دقيق تر، مي تواند مديران را در اتخاذ تصميمات بهتر در ارتباط با ترکيب محصولات خود ياري کند و شرکت را در رقابت با ديگران پيشرو سازد (شاه ويسي و سليمانيان ، ١٣٨٦؛ به نقل از مهربان پور و همکاران ، ١٣٩٥).