خلاصة:
با شکل گیری فضای مجازی و متعاقب آن پیدایش شبکه های اجتماعی ، سازمان های رسانه ای و رسانه های سنتی با تهدیدات و فرصت های جدیدی روبرو شده اند. چالش های جدید رسانه های نوین متکی بر اینترنت برای رسانه های سنتی، موضوعی است که همواره محل بحث صاحبنظران بوده است. مسئله اصلی این پژوهش تبیین چالش های کنونی و آتی سازمان صدا و سیما در فضای مجازی و ارائه راهکارهایی برای مواجهه با این چالش ها است .همچنین در این پژوهش با توجه به اینکه وظیفه پایش و اثرگذاری در فضای مجازی بطور رسمی به معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما واگذار شده و معاونت مذکور نیزنسبتاً نوپا است ، سعی شده تا با بررسی فرصت ها، تهدیدات، نقاط قوت و ضعف این معاونت ، راهبردهای مناسب مطرح و معرفی شوند. راهبردهای مورد نظرپژوهش به معاونت این امکان را میدهد تا در برابر اقدامات سایر شبکه های اجتماعی و کاربران فضای مجازی منفعل نبوده بلکه واکنش بموقع از خود نشان داده وحتی اعمال نفوذ نماید. این پژوهش با استفاده از روش دلفی ، طی سه مرحله و با بهره گیری از الگوی برنامه ریزی استراتژیک دیوید به این مهم دست یافته است. به همین منظور از نظرات 18 نفر از خبرگان حوزه رسانه کمک گرفته شده است. بر اساس یافته های این پژوهش، چالش های سازمان صدا و سیما به دو دسته : چالش های کنونی و چالش های آتی تقسیم بندی و برای هر دسته از این چالش ها نیز راهکارهای مختص به خود ارائه شده است. نتیجه این تحقیق نشان می دهد: نقاط قوت و فرصت های معاونت فضای مجازی از نقاط ضعف و تهدیدات آن بیشتر است که در نهایت راهبردهای تهاجمی، مناسبترین راهبردها برای این معاونت تشخیص و پیشنهاد شده اند .
With the formation of Cyberspaces which was followed by the emergence of Social Networks, Media organizations & traditional media faced with new threats & opportunities. New challenges of Internet – based new media are an issue for traditional ones and they have always been a debate case for experts. The main issue of this research is to explain the challenges of IRIB in regard to cyberspace now & then, and try to propose solutions for how to deal with such challenges. Since monitoring & influencing in cyberspaces is officially put on the shoulder of Deputy of Cyberspaces at IRIB, which is newly on foot, therefore, this research tries to survey on opportunities, threats, strengths & weaknesses, in order to find and introduce solutions to this challenge. Strategies intended by this research provide this deputy the potency not to be passive in confronting social networks & their activities or even take the lead. Delphi method has been applied as the methodology of this research and by taking advantage of David’s Strategic Planning model, the work is done in 3 stages, attaining important results. For this purpose, the views & attitudes of 18 veteran media experts have aided this research. According to findings of this research, the challenges for IRIB can be divided into two groups: Present Challenges & Future Challenges in which each of them has its own solutions. The findings show that the strengths & opportunities are more than weaknesses & threats. And finally, aggressive strategies have been suggested as the most suitable ones.
ملخص الجهاز:
تبیین چالش های سازمان صدا و سیما در فضای مجازی ١ (تدوین راهبردهای مناسب برای معاونت فضای مجازی این سازمان ) حمیدرضا پاک دل ٢، محمدرضا رسولی ٣، اکبر نصراللهی کاسمانی ٤، محمد شریف خانی ٥ تاریخ دریافت : ٩٩/١/٣١ تاریخ پذیرش : ٩٩/٢/٢٤ چکیده با شکل گیری فضای مجازی و متعاقب آن پیدایش شبکه های اجتماعی، سازمان های رسانه ای و رسانه های سنتی با تهدیدات و فرصت های جدیدی روبرو شده اند.
همچنین با توجه به اینکه معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما، متولی رسمی فعالیت در این حوزه تعیین شده ، برای حضور قدرتمند در صحنۀ رسانه ای داخلی و بین المللی نیازمند شناخت محیط داخلی و خارجی خود و نیز ارائۀ راهبردهای مناسب است .
٣) تحقیقی با عنوان ((برنامه ریزی استراتژیک در معاونت فنی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران )) توسط تمنا دربندی فراهانی در سال ١٣٨١ در موسسۀ مدیریت صنعتی ایران انجام گرفته ؛ هدف اصلی از انجام این تحقیق تدوین و تبیین راهبردهای مناسب برای این معاونت بوده است .
در اینجا با توجه به نیاز به افراد متخصص که اولا دانش کافی در زمینۀ مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک و فضای مجازی داشته باشند و از سویی احاطۀ لازم به فعالیت های معاونت فضای مجازی داشته باشند، لذا به مدیران ارشد با سابقۀ ٥ سال خدمت و شاغل در ٣ معاونت خبر، فضای مجازی و سیمای سازمان صدا و سیما مراجعه شده و با استفاده از سه دور پرسشنامه در جهت اجماع بین نظرات متخصصان عمل شده است .