خلاصة:
گسترش روزافزون رسانههای نو، تلویزیون را به عنوان یک رسانۀ سنتی، با رقابت و چالش های سختی مواجه کرده است. اما این رسانه همچنان برای حفظ موقعیت و جایگاه خود نزد مخاطب، میتواند روشهای مختلفی را بهکار گیرد. از جمله، با بهره بردن از ساختارهای مختلف برنامهسازی میتواند محتوای مناسب و جذابی را در اختیار مخاطبانی با سلیقههای متفاوت قرار دهد. در این میان، تنظیم و چینش برنامه ها در کنداکتور پخش شبکه ها براساس قالبهای متنوع برنامهسازی، از اهمیت خاصی برای حفظ این جایگاه یا این موقعیت برخوردار است. به این منظور، شناخت و استفاده از انواع برنامههای تلویزیونی غیرنمایشی، براساس یک دستهبندی معیار، برای برنامه سازان ضرورت دارد. پژوهش حاضر درصدد است گونهها و ویژگی های مختلف این نوع برنامهها را معرفی نماید. برای رسیدن به این هدف، مقاله از روش نظریۀ دادهبنیاد یا زمینهای کلاسیک استفاده کرده است. تجزیه و تحلیل دادهها در زمینه گونهشناسی برنامههای غیرنمایشی تلویزیون مبیّن این است که میتوان برنامههای تلویزیونی را در پنج دستۀ اصلی تقسیم کرد. تلویزیون واقعنما (Reality TV)، برنامههای ترکیبی، برنامه های گفتگومحور، کلیپ و مستند.
Everyday increasing deployment of new medias, has faced television as a traditional medium,with a difficult competition & challenge. But this medium,too, can apply different means to sustain its standpoint & situation for its audience. By Taking advantage of different program making formats,it can provide suitable & arractive content for a range of audience with differente tastes. Whilst,regulating & layout of TV schedule based on a variety of TV programs has a special importance in maintaining this position. To achieve this, the recognition & usage of different non-dramatic genres necessiates having a criterion in categorizing the programs. The present research is trying to introduce different genres of programs with their different features. To fullfil this goal, the article has applied the Grounded Theory or Classic Theory. The data analysis in relation to genre & non-dramatic formats, expresses that we can categorize TV programs in 5 major groups. Reality TV, Variety show, Talk Show, Clip & Documentary.
ملخص الجهاز:
(معاونت برنامه ریزی و نظارت ، ١٣٨٧) همچنین در پیشگفتار کتاب فن برنامه سازی تلویزیون ، برنامۀ تلویزیونی این گونه شرح داده میشود: «مجموعه تصاویری است که براساس قواعد و اصول و ویژگیهای خاص رسانۀ تلویزیون پرداخت شده است » (میلرسون ١، ١٣٩٢).
Theoretical Coding 4 Constant Comparative Technique 5 Strauss 6 Rajerdi Vimer & Joseph Dominik طرح نهایی پژوهش - که شامل مقوله بندی گونه های مختلف ساختارهای برنامه سازی تلویزیونی غیرنمایشی است - تدوین شد.
به دلیل پراکندگی و تنوع ساختارهای برنامه سازی تلویزیونی، تمرکز اصلی در پژوهش حاضر بر ساختارهای شاخص و شناخته شدۀ غیرداستانی بوده است که در شبکه های تلویزیونی مطرح جهانی، بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند و حجم زیادی از کنداکتور را به خود اختصاص میدهند.
از این رو، درمورد زیرمجموعه های این ساختار برنامه سازی و انواع آن نظرات مختلفی وجود دارد؛ یک پژوهش در سال ٢٠٠٦ شش زیرمجموعه برای تلویزیون واقعیت نما شامل : عاشقانه ، رقابت و بازی، جرم و جنایت ، اطلاعاتی، استعدادیابی و درام متصور شده است )٢٠٠٦ ,Finnerty &Nabi, Stitt, Halford, (.
پژوهشی دیگر در سال ٢٠٠٧ این ساختار برنامه سازی را شامل پنج زیرسبک اصلی اطلاعات - سرگرمی، مستند- درام ، سبک زندگی، بازیهای واقعیت نما و زندگی آزمایشی میداند ) ٢٠٠٧ ,Nilsson &Hill, Weibull, (.
1. Reality Competition / Game Shows جدول (شمارۀ ٢) مشخصات برنامۀ America’s Got Talent (به تصویر صفحه رجوع شود) «آمریکاز گات تلنت » یکی از شناخته شده ترین برنامه های این سبک است .